Disney vil være med på markedet for mp3-afspillere og sender nu Mix Stick på markedet til en pris af godt 300 kroner. Det skriver Wall Street Journal.
Målgruppen er unge mellem seks og 12 år, og det er ifølge flere brancheeksperter en vanskelig en at adressere. Godt nok har de unge et meget sofistikeret indkøbsmønster og ved, hvad de vil have, men mor og far sidder stadig ofte på pengepungen.
Som de fleste mp3-afspillere er Mix Stick beregnet til at downloade musik fra internettet eller fra musik-cd'er, der er kopieret til en computer.
Herudover kan de unge købe frimærkestore hukommelseskort (Mix Clips), der kan indeholde omtrent samme mængde musik, som der er på en cd, skriver Wall Street Journal.
En bølge af produkter
Mix Sticks er det seneste i en sand bølge af elektroniske produkter rettet mod børn og unge, der smider det traditionelle legetøj som actionman-figurer og dukker væk til fordel for digitale videokameraer, mobiltelefoner og videospil.
Elektronikprodukter rettet specifikt mod børn er en ret ny kategori, men salget steg med 40 procent i 2004 sammenlignet med året før ifølge analysefirmaet NPD Funworld, skriver Wall Street Journal.
Salget af mere traditionelt legetøj steg kun tre procent og både herhjemme, og i udlandet har de store legetøjskæder i dag rigtig mange reolmeter fyldt med "ungdoms-elektronik."
Disney er ikke den eneste producent af ungdoms mp3-afspillere. Også Mattel og Hasbro har ifølge Wall Street Journal indretninger på hylderne, der kan afspille mp3 musikfiler.