Lidt mere end tre år efter, at Microsoft købte det danske it-selskab Navision for omkring 11 milliarder kroner, er det slut med de velkendte produktnavne Navision og Axapta.
Som led i en ny strategi fra Microsoft vil de fremover blive kaldt Dynamics NAV og Dynamics AX.
Dermed samler Microsoft al forretningssoftware til små og mellemstore virksomheder under produktnavnet Dynamics.
Formålet med den nye strategi er ifølge Wall Street Journal at gøre det lettere at installere og køre Microsofts produkter i virksomheder med begrænset software-ekspertise og små budgetter.
Den første bølge af større produktlanceringer under Microsoft Dynamics-navnet vil dele teknologi på klientsiden med tæt integration til Microsoft Office.
Senere hen vil produkterne også dele fælles serverteknologi, heriblandt en fælles procesmodel, der ifølge Microsoft kombinerer det bedste fra hver af produkterne.
Microsofts nye produktnavne
- Microsoft CRM bliver til Microsoft Dynamics CRM (med version 3.0) |
Hele formålet er at samle teknologi fra primært de to opkøb af Great Plains og danske Navision.
Håbet er at stille Microsoft stærkere i konkurrencen mod SAP, Oracle og firmaet Intuit, der står stærkt blandt mindre virksomheder.
Specielt Intuit skal bekæmpes med en ny samlet softwarepakke, der får navnet Office Small Business Accounting.
Relevante link
http://www.microsoft.com/presspass/features/2005/sep05/09-06Brand.mspx" target="_blank">Microsofts nye produktstrategi