Fejlkontrakt sendte spil-gangstere i konkurs

Det var en uklar kontrakt med det internationale spilforlag Whiptail Interactive om pc-spillet Gangland, der i sommer sendte det danske spilfirma Media Mobsters i konkurs. Direktøren kalder i dag kontrakten for en katastrofe.

En uklar aftale om royalties for pc-spillet Gangland var hovedårsagen til, at det danske spilfirma Media Mobsters krakkede i juni trods nogenlunde salgssucces.

Gangland blev ifølge administrerende direktør Adam Gregersen solgt i 150.000 eksemplarer, hvilket skulle være rigeligt til at tjene investeringen hjem.

Men spilforlaget Whiptail valgte at tolke kontrakten på en måde, så færre penge end ventet røg videre til Danmark.

- Vi har simpelthen ikke fået de royalties, der var aftalt. Vi havde jo regnet ud, at vi ville få break-even på omkring 70.000 enheder solgt til fuld pris, siger Adam Gregersen.

Presset situation

Han ved fra andre kanaler, at der alene i USA blev solgt 60.000 eksemplarer af spillet, som i flere store amerikanske medier blev kåret til ugens spil.

Aftalen med det relativt lille spilforlag Whiptail kom i hus, efter Media Mobsters i første omgang havde scoret en distributionsaftale med Microsoft. Den amerikanske softwaregigant valgte dog at satse på store spiltitler og sendte derfor danskerne ud i kulden.

Nu må ledelsen erkende, at den var for hurtig på aftrækkeren, da der blev indgået en ny kontrakt med Whiptail.

- Vi var i en meget presset situation, da vi skrev under med Whiptail. Der blev kontrakten ikke gennemgået ordentligt, og det var en katastrofe. I sidste ende er det mit ansvar, siger Adam Gregersen.

Kostede millioner

Tvisten kostede millioner af kroner, hvilket det danske firma ikke havde råd til. Derfor endte det i juni med en konkurs.

Selskabet og dets 23 ansatte arbejder nu videre under navnet Sirius Games i nye lokaler i København, hvor en opfølger til Gangland er under udvikling.

Men konkursen viser skrøbeligheden i den danske spilbranche, for Media Mobsters var på papiret blandt de mere solide spilfirmaer i Danmark.

Selskabet fik i 2003 et overskud på 760.000 kroner og blev af Computerworld kåret til Danmarks dygtigste spiludvikler.

Alligevel var en uklarhed i en kontrakt nok til at trække tæppet væk under firmaet.

- Det er en vanskelig ting at lave underholdning, specielt når man kombinerer det med udvikling af højteknologi. Der er en risiko forbundet med det, men også et enormt potentielt pay-off, siger Adam Gregersen.

Kigger efter ny distributør

Som Sirius Games har firmaet endnu ikke fundet et spilforlag til at distribuere opfølgeren til Gangland. Man har heller ikke lagt sig fast på, om det skal være en enkelt på verdensplan eller flere regionale distributører.

Spilfirmaet har allerede en velfungerende aftale med den danske spildistributør K.E. Media omkring distributionen af kommende spil til Nintendos Game Boy Advance.

Adam Gregersen er fortrøstningsfuld på distributørsiden, fordi selskabet nu har Gangland på gaden.

- Det betyder meget for udgiverne, at du har et hold, der én gang har kunnet vise, at de kan lave et spil. Jeg ved, at det gør en stor forskel.

Opfølgeren til Gangland - Paradise City - ventes på gaden om et års tid.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


CIO Trends 2024

På denne dag vil nogle af de nominerede til prisen som Årets CIO som keynotes, hvor de deler deres erfaringer og gode råd. Vi dykker desuden ned i de dynamiske ændringer, der præger it-leder rollen, hvor ledelse og strategi spiller en stadig større rolle i de komplekse it-organisationer.

24. september 2024 | Læs mere