En uklar aftale om royalties for pc-spillet Gangland var hovedårsagen til, at det danske spilfirma Media Mobsters krakkede i juni trods nogenlunde salgssucces.
Gangland blev ifølge administrerende direktør Adam Gregersen solgt i 150.000 eksemplarer, hvilket skulle være rigeligt til at tjene investeringen hjem.
Men spilforlaget Whiptail valgte at tolke kontrakten på en måde, så færre penge end ventet røg videre til Danmark.
- Vi har simpelthen ikke fået de royalties, der var aftalt. Vi havde jo regnet ud, at vi ville få break-even på omkring 70.000 enheder solgt til fuld pris, siger Adam Gregersen.
Presset situation
Han ved fra andre kanaler, at der alene i USA blev solgt 60.000 eksemplarer af spillet, som i flere store amerikanske medier blev kåret til ugens spil.
Aftalen med det relativt lille spilforlag Whiptail kom i hus, efter Media Mobsters i første omgang havde scoret en distributionsaftale med Microsoft. Den amerikanske softwaregigant valgte dog at satse på store spiltitler og sendte derfor danskerne ud i kulden.
Nu må ledelsen erkende, at den var for hurtig på aftrækkeren, da der blev indgået en ny kontrakt med Whiptail.
- Vi var i en meget presset situation, da vi skrev under med Whiptail. Der blev kontrakten ikke gennemgået ordentligt, og det var en katastrofe. I sidste ende er det mit ansvar, siger Adam Gregersen.
Kostede millioner
Tvisten kostede millioner af kroner, hvilket det danske firma ikke havde råd til. Derfor endte det i juni med en konkurs.
Selskabet og dets 23 ansatte arbejder nu videre under navnet Sirius Games i nye lokaler i København, hvor en opfølger til Gangland er under udvikling.
Men konkursen viser skrøbeligheden i den danske spilbranche, for Media Mobsters var på papiret blandt de mere solide spilfirmaer i Danmark.
Selskabet fik i 2003 et overskud på 760.000 kroner og blev af Computerworld kåret til Danmarks dygtigste spiludvikler.
Alligevel var en uklarhed i en kontrakt nok til at trække tæppet væk under firmaet.
- Det er en vanskelig ting at lave underholdning, specielt når man kombinerer det med udvikling af højteknologi. Der er en risiko forbundet med det, men også et enormt potentielt pay-off, siger Adam Gregersen.
Kigger efter ny distributør
Som Sirius Games har firmaet endnu ikke fundet et spilforlag til at distribuere opfølgeren til Gangland. Man har heller ikke lagt sig fast på, om det skal være en enkelt på verdensplan eller flere regionale distributører.
Spilfirmaet har allerede en velfungerende aftale med den danske spildistributør K.E. Media omkring distributionen af kommende spil til Nintendos Game Boy Advance.
Adam Gregersen er fortrøstningsfuld på distributørsiden, fordi selskabet nu har Gangland på gaden.
- Det betyder meget for udgiverne, at du har et hold, der én gang har kunnet vise, at de kan lave et spil. Jeg ved, at det gør en stor forskel.
Opfølgeren til Gangland - Paradise City - ventes på gaden om et års tid.