Det lille danske softwarefirma OTEE håber at have åbnet døren til en langt større del af markedet med et udviklingsværktøj, som nu også kan få spil til at fungere på Windows-pc'er.
Det fortrinsvis Mac-baserede firma med syv ansatte var allerede i foråret klar med sit hovedprodukt, spil-udviklingsværktøjet Unity.
De spil, der blev skabt med Unity, kunne dog kun køre på Mac og ikke på Windows-pc'er, som udgør langt den største del af målgruppen.
- Det betyder alting. Der er utroligt mange, der har kontakt os og sagt, at det ser godt ud, men så længe de ikke kan lave pc-spil, så er de ikke interesserede, siger administrerende direktør David Helgason.
Spilmotor
Han er en af tre stiftere bag OTEE, som for alvor startede op for to et halvt år siden i København og nu holder til i IT-væksthuset på IT-Universitet i København.
I første omgang ville man skabe et spil, men man valgte senere at satse på sin egenudviklede teknologi og give andre udviklere en brugervenlig måde at udvikle spil på, også kaldet en game engine - eller spilmotor på dansk.
Denne form for software kendes også som middleware og er utroligt vigtig i spilbranchen, hvor specielt mindre firmaer ikke har ressourcer til at begynde helt fra bunden, hver gang de skal skabe et spil.
- Vi har taget alt det bedste spil-teknologi, vi kunne få fat i, og pakket ind i et integreret system. Ideen er, at vi gerne vil lave en Mac-agtig måde at lave spil på, fortæller David Helgason.
Eget spil
For at vise produktets evner har det danske firma selv skabt Mac-spillet Gooball via Unity.
Spillet er solgt i nogle tusinde eksemplarer og har generelt resulteret i gode tilbagemeldinger.
- Vi lavede vores spil færdigt først, for vi troede ikke på, at nogen ville licensere produktet, uden at det var brugt til at lave et færdigt spil. Det er blevet kendt på Mac, og det giver en god bund, siger David Helgason.
OTEE nærmer sig 100 solgte licenser til selskabets software, som koster omkring 6.000 kroner, hvis man vil have den fulde version, hvor spillene også kan afvikles på Windows-pc'er.
En mere skrabet udgave kan fås for 1500 kroner.
Målgruppen er mindre og mellemstore firmaer, der gerne vil skabe simple spil, også kendt som casual games.
Blandt kunderne er dog også det danske firma Serious Games, der vil bruge Unity til at skabe et spil om konflikten mellem Israel og Palæstina.
I softwaren er der fokuseret meget på arbejdsgangene i at lave et spil, mens teknologien samtidigt skal være helt fremme. Derfor har man blandt andet licenseret kode fra firmaet Ageia, der gør det muligt at simulere fysik.
Valgfrit sprog
Selve udviklingen af spillene kan ske i forskellige programmeringssprog, heriblandt Javascript som mange designere vil kende fra nettet eller Macromedia Flash.
OTEE er selvfinansierende og skal sælge for omkring 200.000 kroner om måneden for, at forretningen løber nu rundt.
Lige nu handler det derfor om vækst, men på længere sigt vil selskabet også gerne udvide til andre platforme, eksempelvis spilkonsoller.
- Med Xbox 360 snakker Microsoft om at åbne for udviklere af casual games og ikke kun store titler. Det bliver et interessant marked, hvor spil kan distribueres via Xbox Live over nettet, siger David Helgason.
Selvom spillene kan køre på pc, fungerer Unity indtil videre kun på Mac. OTEE vil gerne udvikle en udgave til Windows, men ressourcerne mangler.