En pludselig stigning i pengemængden skabte henover weekenden hyperinflation i onlinespillet "Everquest II" fra Sony. Det skriver Cnet.
Årsagen var ifølge Sony en gruppe hackere, som benyttede sig af en fejl i spillet til at skabe store mængder platin, spillets valuta.
Ifølge Sony steg pengemængden i spillet med 20 procent.
Efter at have kørt den virtuelle pengepresse, begyndte spillerne straks at sælge valutaen for rigtige penge på spillets handelssted "Station Exchange".
Sony lancerede handelsstedet i sidste måned for at bekæmpe den stigende mængde af ulovlig ekstern handel med virtuelt udstyr for rigtige penge.
Handelen foregår nu i selve spillet i stedet, så Sony har et overblik over den.
Da hackerne blev opdaget, standsede Sony først auktionen, og siden blev de pågældende spilkonti lukket ned. Ifølge Sony findes et værktøj, som gør selskabet i stand til at spore de falske penge.
Det er ikke første gang, at virtuelt falskmøntneri har ramt et onlinespil. En række spilmedier beskriver for tiden, hvordan adskillige folk har været i stand til at score mere end 420.000 kroner på at sælge falsk Everquest-valuta.