EU-krav om, at luftfartsselskaber skal kunne verificere identiteten på flypassagerer, der har tjekket bagage ind på en international flyvning, sætter skub i SAS? arbejde med højteknologiske id-løsninger.
- Vi har sat et projekt i gang for at finde ud af, hvilke muligheder SAS har for at bibeholde sin selvservice-ordning og den smidighed for kunderne, den rummer, samtidig med at myndighedernes krav om øget sikkerhed overholdes, siger Robert Rydell, der er director i project portfolio management hos SAS i Sverige.
SAS ser blandt andet på irisaflæsning og fingeraftryk, som SAS med tilfredsstillende resultater har afprøvet i lufthavnen i Umeå.
Desuden vil man afprøve andre biometriske varianter samt RFID-teknologi, SIM-kort og e-legitimation som Digital Signatur.
- Vi skal finde noget, der hurtigt kan komme til at fungere i vores miljø og infrastruktur, som er skalerbart og kan tilpasses myndighedernes krav. Det er svært at vælge teknologi, fordi der endnu ikke er fælles standarder, og vi skal passe på ikke at lave vores egen verden. De nye svenske pas er eksempelvis med biometriske data, og det samme gælder mange nationale id-kort. Vi vil helst have en "Lego-løsning", der kan kobles til andres, siger Robert Rydell.
Fingeraftryk i stregkodeform
Det er vigtigt for SAS, at kundens integritet bevares i processen. Derfor går man efter en løsning uden central lagring af kundedata. Kunden skal bære sine data på et kort.
- På den måde kan logaritmen for eksempelvis kundens fingeraftryk lagres på et kort, og ved at sætte fingeren på en læser, der sammenligner med logaritmen på kortet, kan identiteten bekræftes, forklarer Robert Rydell.
Kortløsningen adskiller sig fra Lufthansas test af biometrisk check-in og boarding-procedure i Frankfurt lufthavn sammen med Siemens Business Service. Her får passagerer deres fingeraftryk skannet ved check-in.
Data gemmes i en database, og fingeraftrykket printes på boardingpasset i stregkodeform. Inden passageren går ombord afstemmes stregkoden med et nyt fingeraftryk.
Mange tests
Lufthavne og luftfartselskaber over hele verden har travlt med at teste og indføre biometriske id-løsninger. Schiphol lufthavnen i Amsterdam har eksempelvis indført betalingstjenesten Privium, hvor man man med et smartcard, som indeholder ens iris-skanning, kan komme tjept gennem paskontrollen.
I Storbritannien forsøger man med irisaflæsning i Heathrow lufthavn. British Airways har deltaget sammen med lufthavnsmyndighederne BAA, men tager ikke selv teten.
- Det tager Indenrigsministeriet sig af. Men vi vil naturligvis leve op til alt, hvad de kræver, siger en talsmand for British Airways.
Denne artikel stammer fra den trykte udgave af fredagens Computerworld.