It-direktører og it-chefer hos store firmaer er den gruppe, som den amerikanske chip-producent AMD nu forsøger at fange i håbet om at have kapret 30 procent af erhvervsmarkedet i 2009.
Selskabet er ellers typisk kendt som niche-orienteret mod for eksempel pc-spil-markedet og ikke for at levere chips til de helt store it-installationer.
For tre år siden havde AMD i det hele taget ganske få server-kunder, men selskabets Opteron-processor med 64 bit-udvidelser og integreret hukommelseskontrol er i faldet i god jord hos serverproducenter som Sun, HP og IBM.
Der er dog fortsat et stykke vej op til 30 procent af markedet.
I dag sidder AMD efter eget udsagn på fem procent af erhvervsmarkedet for processorer til bærbare og stationære, mens det har 11,2 procent af markedet for server-processorer.
Server-succesen skal være det, der baner vejen for fremgang inden for bærbare og stationære til erhvervslivet.
- It-chefer fortæller os: 'Vi køber jeres produkter i datacenteret, nu er vi interesseret i at forstå, hvad I tilbyder på klient-siden', siger Ben Williams, en af topchefer i AMD's nye erhvervs-afdeling.
AMD føler selv, at selskabets to-kerne-processorer har et mere elegant design end dem fra konkurrenten Intel.
Samtidig vil AMD gerne overbevise erhvervslivet om det forbedrede batteriforbrug i den mobile Turion-processor, der er en direkte konkurrent til Intels Centrino-platform.