Søgemaskinen Googles økonomiske succes med at sælge onlineannoncer koblet til brugersøgninger får nu konkurrenterne Yahoo og Microsoft til at øge deres indsats.
Yahoo frigav onsdag en test-udgave af en udvidelse til selskabets Yahoo Published Network, som gør det muligt for store websites som CNN.com at køre Yahoo-annoncer og modtage betalinger, når brugerne klikker.
Den nye udvidelse gør det nu muligt for også mindre og mellemstore web-sites at bestemme, hvilken slags annoncer de vil have på deres sites.
Det bliver muligt selv at bestemme udseendet af annoncerne, ligesom man kan blokere for annoncer fra mulige konkurrenter.
Yahoos nye tilbud er en direkte konkurrent til Googles Adsense-program.
Også Microsoft er klar til at skaffe flere annoncekroner gennem selskabets søgemaskine på MSN.com. I begyndelsen af oktober til softwaregiganten give debut til muligheden for betalte søgninger på MSN Adcenter-platformen.
Microsoft har tænkt sig at tage konkurrencen op med Google ved at tilbyde rig mulighed for at målrette annoncerne og give større mulighed for ledelsesrapportering.
Herudover er Microsoft i gang med at udvikle tjenesten Start.com, som gør det muligt at skræddersy sin egen forside. Google lancerede en lignende tjeneste i offentlig test i maj.
Ifølge Microsoft er Start.com et eksperiment, som skal gøre nettet hurtigere, mere organiseret og mere personligt for brugerne.
Den første udgave var klar i marts, og Microsoft er nu klar med tredje udgave, som blev frigivet i juni.
Relevante links