Udbredelsen af bredbånd får folk til at fravælge tv-mediet, bekræfter den største undersøgelse på området hidtil. Det skriver Reuters.
En undersøgelse af knap 69.000 amerikanere og canadiere viser, at folk med en bredbåndsforbindelse kun ser 12 timers tv om ugen, mens folk uden internet bruger 14 timer foran tossekassen.
Det er ikke nogen ny konklusion, at folk med bredbånd eller en langsom internetforbindelse ser mindre tv.
Men den nye undersøgelse graver et spadestik dybere og deler folk op i kategorier som "optimister", "pessismister" og "fastansatte nomadiske netværkere".
Folk i den sidste kategori ejer en bærbar computer og har haft internetadgang i deres netværksopkoblede hjem i mindst fem år. Den gruppe ser i gennemsnit kun tv 10,8 timer om ugen.
Ifølge Reuters viser rapporten også, at aviser og magasiner lider under konkurrencen fra internettet, mens radio og spil ikke påvirkes negativt.
Bag rapporten står Forrester Reseach og selskabet kommer også med forudsigelser om fremtidens marked.
Her spås en stor udbredelse af apparater til at optage og afspille digitale medier, heriblandt MP3-afspillere, dvd-optagere og spilkonsoller.
Størst vækst får ifølge Forrester digitale videooptagere, som i 2010 spås til at stå i 42,7 millioner amerikanske hjem. Ved slutningen af 2004 var det kun lidt mere end seks millioner hjem, som ejede en digital videooptager.