En overdrivelse af indtægterne fra onlineannoncer får nu mediegiganten Time Warner til at betale mere 18 milliarder kroner til aktionærer, som er blevet ført bag lyset.
Det skriver Wall Street Journal.
Baggrunden er en af dotcom-tidens største og mest mislykkede fusioner mellem Time Warner og internetudbyderen America Online, AOL, i 2002.
De mange milliarder skal gå til aktionærerne, fordi AOL beskyldes for fra 1999 til 2002 at pumpe sine annonceindtægter for at få fusionen til at gå igennem.
Time Warner har indgået et forlig med en gruppe aktionærer, der skal modtage 14,5 milliarder kroner, mens 5,5 milliarder kroner er sat af til yderligere søgsmål fra aktionærer.
Selskabet har tidligere betalt knap tre milliarder kroner som led i et forlig med den amerikanske stat.
Den katastrofale fusion medførte, at de to selskabers markedsværdi faldt med mere end 1.200 milliarder kroner, mere end det samlede danske bruttonationalprodukt.
Ifølge Time Warners koncernchef, Richard Parsons, skal de nye milliardudbetalinger bruges til at lægge fortiden bag sig og se fremad.
Strategien med AOL er i dag at bygge en gratis internetportal, der kan konkurrere med Yahoo.
Den tidligere kerneforretning som internetudbyder fortsætter med at gå tilbage, og alene i årets andet kvartal mistede AOL næsten en million kunder. Til gengæld steg annonceindtægterne kraftigt.
- Vi har det faktisk ret godt med, hvor vi er med AOL lige nu. Vi kan ikke erklære sejr endnu, men jeg er opmuntret af, hvad vi har set indtil videre, siger han ifølge Wall Street Journal.
Han har tidligere luftet muligheden for et salg af AOL.