Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: Tesla-aktier i frit fald – mister 20 procent på en uge / Klarna og Nexi indgår globalt partnerskab / Systematic henter tidligere topprofil

Morgen-briefing: Tesla aktie i frit fald – mister 20 procent på en uge / Klarna og Nexi indgår globalt partnerskab / Systematic henter tidligere topprofil

Godmorgen og velkommen til dagens morgen-briefing fra Computerworld torsdag 27. februar.

Dagens tidlige nyhedsoverblik er signeret af din morgenvært Niels de Boissezon.

Tesla-aktier i frit fald – mister 20 procent på en uge

Elbils- og teknologi-virksomheden Tesla døjer i disse dage på børserne, hvor der igennem de seneste uger har været strid modvind på børserne.

Nedturen tog til denne uge, hvor aktien er drattet med 20 procent til seneste lukkekurs på 290,80 amerikanske dollar. Nedturen ser samtidig ud til at fortsætte i formarkedet, hvor den aktuelle kurs lyder på 286,62 dollar.

Dermed er selskabets værdi næsten halveret siden midten af december hvor den lå på sit højeste nogensinde og passerede de 480 dollar per aktie. For aktiens samlede værdi betyder det voldsomme kursfald at den ryger ned på 911 milliarder dollar.

Tesla voldsomme kursdyk kommer efter at salget i udvalgte markedet, heriblandt ledende europæiske, nærmest er gået i stå, forud for opgraderingen af Model Y.

Samtidig har Tesla direktør og storaktionær Elon Musk skabt røre med kontroversielle holdninger samt udfald og været optaget at lede det amerikanske effektiviseringsorgan ’DOGE’.

Klarna og Nexi indgår globalt partnerskab

Det er to sværvægtere indenfor betaling- og e-handel, Nexi og Klarna, der nu indgår i et globalt partnerskab. Nexi vil nu tilbyde Klarnas betalingsløsning til sine erhvervskunder i over 25 europæiske lande.

Klarnas betalingsmetode vil fremover fremgå som en standardmulighed i Nexis checkout-løsning. Dette giver butikkerne mulighed for at øge deres omsætning gennem den merværdi og fleksibilitet, hævder selskaberne i en fælles meddelelse.

David Sykes, Chief Commercial Officer, Klarna tilføjer: "Vi er virkelig begejstrede for at udvide dette partnerskab, der automatisk aktiverer Klarna for tusindvis flere forhandlere i hele Europa og gør Klarna tilgængeligt for alle, overalt. Med deres omfattende rækkevidde blandt e-handelsforhandlere i hele Europa er Nexi en fantastisk distributionspartner for os. Dette partnerskab er en win-win for alle, både forhandlere og forbrugere."

Siden pilotlanceringen i Norden har Nexis handlende oplevet højere konverteringsrater. Partnerskabet udvider nu denne succesfulde lancering til Nexis europæiske handelsbase, herunder vækstmarkeder som Polen og Italien.

Systematic henter tidligere topprofil

Det er et velkendt ansigt, som træder ind i stillingen som Group Vice President hos software-virksomheden Systematic.

Det bliver nemlig en veteran med 26 års erfaring i virksomheden, Anders Goul Nielsen, som får den rolle, med særlig fokus på national sikkerhed og kritisk infrastruktur.

Dertil får han ansvaret for Systematics aktiviteter indenfor produktions-, forsyning- og bibliotekssektorerne.

“Man skal langt tilbage i historien for at finde et Danmark i lige så højt beredskab som nu. Som situationen er nu, er det afgørende at have styr på sikkerheden og vores kritiske infrastruktur såsom strøm, vand og internet. Her er Systematic i en unik position til at kunne bidrage positivt: vi er eksperter i at få systemer til at spille sammen og dele data, og vi forstår, hvor vigtigt det er, at teknologien virker hver evig eneste gang, fordi det på slagmarken og operationsbordet kan være et spørgsmål om liv eller død. Det er de erfaringer, vi nu overfører til beredskabet,” forklarer Anders Goul Nielsen.

Anders Goul Nielsen debuterede hos Systematic i 1998 som software-udvikler og steg i graderne frem til 2013 hvor han blev Group SVP for Systematics sundhedsforretning frem til 2022.

I perioden fra 2022 til 2025 var han SVP hos målespecialisten Kamstrup.

Satsning vil hjælpe danske virksomheder med at få Amazon-succes

Mens e-handelsgiganten Amazon dominerer globale markeder, kæmper danske virksomheder med at udnytte platformens potentiale.

Nu vil en satsning med investor Nick Traulsen og Amazon-ekspert Wouter Van Veen i spidsen bygge bro mellem danske brands og klodens største digitale markedsplads med bureauet Arara Amazon.

Bureauet vil hjælpe danske brands som Maria Black og Moonboon med at etablere profitabel tilstedeværelse på platformen og forhindre, at Danmark sakker bagud i den globale e-handelsrevolution.

"Danske virksomheder har brug for at tænke større, hvis de vil overleve i den digitale tidsalder," siger Nick Traulsen i en meddelelse. "Amazon er ikke bare en webshop – det er en økonomisk infrastruktur, som vi ikke kan ignorere længere. Men mange danske virksomheder bliver afskrækket af platformens kompleksitet."

Ifølge Van Veen fejler danske virksomheder ofte på grund af manglende forståelse for platformens unikke økosystem: " Platformen har sit eget økosystem af algoritmer, logistik og kundeadfærd, og hvis man ikke forstår dem, drukner man i konkurrence. Mange danske virksomheder tror, de kan overføre deres webshop-strategi én-til-én – og det koster dem dyrt."




White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren