Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

Nørgaard: Jeg har bygget en digital tvilling af Kammeradvokaten - og ved nu hvordan han svarer på alt

Klumme: At lave personaer (beskrivelser af personer/profiler) er en teknik, der kan gøre AI’ens output bedre, og nogle ting nemmere. Hvis man har lavet en digital tvilling af sig selv, kan man for eksempel bede den om at læse og kommentere en skrivelse, sådan som man selv ville have gjort det. Man kan også ret nemtlave en persona af direktøren, af chefen eller af den møgforkælede møgunge.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Velkommen til endnu en weekend. Jeg er i himlen i denne december takket være mine to øljulekalendere fra henholdsvis Refsvindige og Thisted Bryghus.

Her er listen over øl indtil videre:

1. december: Christmas Bock (Thy) og Farfars Stout (Refs.).

2. december: Thy Pilsner (Thy) og Den Sorte Enke (Refs.).

3. december: Boston APA (Thy) og Hypnose (Refs.).

4. december: Ikke åbnet endnu grundet travlhed.

Det er også snart nytår, og SÅ skal vi alle sammen have det virkeligt sjovt.

Hvert år laver Saxo Bank nogle “helt vilde og åndssvage” forudsigelser, og det har de også lige gjort forleden. Nyd dem her - nogle af dem kunne godt ske…

Når I læser dette, er jeg i USA, nærmere bestemt i staten New York på vej mod Pound Ridge, der retteligen burde hedde Pound Rich, da det er det rigeste område i USA.

Når jeg har drukket noget rødvin og overnattet hos mine venner dér, skal jeg videre med kurs nord-vest i morgen. Jeg skal nemlig besøge Bill, en gammel, god ven, kaldenavn Shrek, der hovedsageligt har lavet to ting i sit liv: Lidt Navy Seals og en del Oracle-databaser.

Navy Seals-halløjet var under Vietnam-krigen, og dengang blev de sendt af sted efter kun et par måneders træning på basen i San Diego, og så var de ellers i gang.

Efter to år i Vietnam med en del oplevelser, inklusive et ufrivilligt ophold i et lille bambus-bur i nogle uger, blev han fratrådt den samme dag han landede i San Diego, tog en flyver til sin hjemby New York og opsøgte en gammel ven på universitetet.

Mens de sad og sniksnakkede hyggeligt kom vennens kæreste forbi.

Vennen sagde “Dette er Bill, han er lige kommet tilbage fra Vietnam,"og kæresten spurgte med det samme “How many babies did you kill?”, vendte om på hælen og gik.

Nå, men så talte Shrek ikke mere om Vietnam, før jeg kom til at spørge ham om noget for 15-20 år siden.

Han skrev for nylig, at hans helbred ikke var det bedste, og at han godt kunne tænke sig at drikke et par gode, danske øl med mig inden så længe, så det gør vi. Og så vil jeg ellers nyde et par dage derovre.

Et juletip

Juletip! Hvis I alligevel bor i nærheden, så er Angolavej på Amager altså stedet for at se juleudsmykning.

Det er HELT vildt, hvad de forskellige huse på vejen har gjort ud af det.

Og på den nærliggende Gambiavej er der en beboer, der faktisk slår dem alle sammen. Man må gerne gå ind i haven, sætte børnene i julemandens slæde og tage billeder.

Det mindede mig om dengang Gunnar på Island viste mig nogle af de huse deroppe, der gør mest ud af det. Ét af dem kan ses fra den internationale rumstation.

Men vi skal i gang med det formelle.

De seneste par uger har jo været rige på store udmeldinger om AI: Der kom en hvidbog fra The Usual Suspects og et super-udvalg, der skal spare 100.000 jobs i det offentlige, så dem tager vi lige først - og SÅ skal vi lege med personaer og hygge os i AI-land for alvor.

Der er endda en ægte it-morfar-joke gemt et sted til jer som en adventsgave.

Hvidbogen - assistent eller agent?

Der udkom i den forløbne uge (sådan cirka) en “hvidbog” fra DI Digital, DigSt, Microsoft & Netcompany, Kammeradvokaten og nogle småfisk om AI i det offentlige.

Den er på 86 sider. Noget af det kan bruges. Noget er decideret mærkeligt.

Jeg kan for eksempel blive helt i tvivl om, hvorvidt jeg har misforstået alt, for igennem samtlige 86 sider taler de om “AI-assistenter” i stedet for det, som de mener, der hedder “AI-agenter”.

En assistent beder du om at udføre én task, og så gør den det og er klar til næste opgave (a la ChatGPT). En agent vandrer autonomt ud på stepperne og udfører en masse tasks, før den vender tilbage.

Det skal nok passe, at vi nu får forvirret begreberne i debatten herhjemme. Lidt (kun lidt) ligesom, når folk siger “SQL” og mener “SQL Server” i stedet for sproget “SQL”.

Et udvalg, der skal spare 10.000-99.999 jobs

… i det offentlige ved hjælp af AI blev også søsat af regeringen, måske især af Finansministeriet.

Når de blander sig, så er det selvfølgelig noget med en spareøvelse, der gør alle ærgerlige og nervøse for noget nyt.

Ikke noget med at tænke lidt smart og fortælle om, at man så måske ikke får så store problemer med at have folk nok i fremtiden, kan yde bedre service overfor kunderne eller lignende positive budskaber.

Forestil jer, at private bikse lod økonomiafdelingen blande sig i it's daglige virke… nå ja, det er der jo mange af dem, der gør, og det går heller ikke godt.

Nå, men lad os se, hvad der kommer ud af et udvalg med syv departementchefer i styregruppen. Der KUNNE teoretisk set gå totalt Yes, Minister i den.

AI, Ai, ai

Ingeniørerne og it-teknikerne har taget over efter forskerne hos OpenAI og andre - de store modeller er for dyre i strøm og man bliver overvældet af virkeligt mange brugere.

Det kan man mærke på ChatGPT (de har tre milliarder besøg om måneden). Hvis man for alvor vil spare på energien, er der nogle ting man må undvære indtil man finder på grundlæggende løsninger. Hvilket man jo selvfølgelig også gør på dette felt.

Det betyder i praksis, at GPT4o er faldet ud af top-10 ift. nogle benchmarks, så lige nu er o1 (også fra OpenAI) bedst, med Anthropics Claude lige bagefter.

Det mærkes kun marginalt af almindelige brugere og sååå langt fra hinanden er topmodellerne heller ikke. Men det kan forklare, at din AI-ven pludselig kan virke lidt sær eller langsom.

Jeg så i øvrigt forleden, hos en giga-biks, hvad Copilot kan.

Den har GPT4o som motor, er tæt integreret med Office 365, og har en masse agenter (ikke assistenter, tøhø) på vej.

Det kommer til at betyde, at mange gradvist vil overgå fra ChatGPT til Copilot, efterhånden som man finder ud af at lære den godt dansk, finder de mange ekstra kroner på budgettet, osv.

OBS! Jeg har fundet på et nyt AI-akronym (hvilken overraskelse): GAMMO. Det står for Google, Anthropic, Meta, Microsoft, OpenAI. Vupti.

Politik! Hvis I var nervøse for, hvad AI kan gøre ved demokratiet, så læse den her for både at blive be- og afkræftet: https://www.schneier.com/ - tak til Stakkels Jim for tippet.

Gode prompts fra læserne

Jeg fik en mail med en sjov & nyttig prompt fra en læser, som skriver: “Det kan varmt anbefales, den har gennemskuet både maskerede fyringsrunder og forsøg på at sælge en dårlig deal til kunderne serveret som en positiv nyhed.”

Så her kommer den:

"Jeg har modtaget denne besked fra ledelsen i en stor virksomhed. Den er skrevet på ledelsessprog, og kan indeholde skjulte elementer "mellem linierne". Kan du hjælpe mig med at forstå den? "

Polinyi’s Paradoks (tyst viden) løst af AI?

Noget af vores vigtigste viden kan ikke nedskrives.

Den engelsk-ungarske filosof Michael Polinyi opfandt begrebet Tacit Knowledge, på dansk tyst viden, det vil sige viden, som vi har, men ikke rigtigt kan nedskrive.

“We know more than we can tell”, som Polinyi engang sagde halvt i spøg.

Det tages under behandling her i en særdeles interessant artikel.

Tyst viden er formentlig årsagen til, at computer- og it-revolutionen overhovedet ikke har udmøntet sig i de dramatiske produktivitetsgevinster, man regnede med.

Som økonomen Robert Solow sagde i 1987: “You can see the computer age everywhere but in the productivity statistics.”

Men, men, men! Tacit knowledge, aka tavs/tyst viden, kan måske alligevel “fanges” ved at fodre en AI med transskriberede samtaler, for det er dér, at den slags viden kommer frem - det er pointen i ovennævnte artikel.

I praksis kan man lade folk interviewe hinanden om ting, der skal dokumenteres eller gøres til en proces/procedure, og hvor det er svært at komme i gang og få nedfældet den tyste viden.

Så når en subject-matter expert (SME) har fortalt alt muligt om en bestemt ting, som vedkommende er god til, så tager man den optagne samtale, bruger Goodtape fra Zetland (eller lignende) til at transskribere den, og beder så for eksempel ChatGPT lave en ISO27001-procedure ud af den tekst.

Det virker forrygende, også med folk, der er virkeligt dygtige til deres job, men ikke nyder at skrive på samme måde, som vi andre gør.

Det kunne måske også bruges, når de såkaldte Deep Smarts-typer forlader biksen (Deep Smarts er folk med en helvedes masse praktisk viden om biksen, som samtidig har bevaret evnen til at tænke frit og finde løsninger andre ikke havde tænkt på).

Kopier Kammeradvokaten! Lav en digital tvilling

At lave personaer (beskrivelser af personer/profiler) er en teknik, der kan gøre AI’ens output bedre, og nogle ting nemmere.

Hvis man har lavet en kopi (“digital tvilling”) af sig selv, kan man for eksempel bede den om at læse og kommentere en skrivelse, sådan som man selv ville have gjort det.

Man kan også lave en persona af direktøren, af chefen eller af den møgforkælede møgunge.

Man kan sammensætte et helt team eller den samlede bestyrelse ved hjælp af personaer for de enkelte medlemmer.

Man kan bede “teamet” om at lave en SWOT-analyse eller en “journalist” om at skrive en saftig artikel.

Quick & dirty-trick: Hvis man finder en persons LinkedIn-profil, beder om at se hele profilen og så trykker på “mere”/“more”, og vælger nummer to (“Save to PDF”) - så får man en fint formateret pdf med alle de oplysninger, som personen selv har indtastet.

Denne pdf hiver man så ind i ChatGPT og beder den lave en god persona baseret på det.

LinkedIn-fremgangsmåden virkede fint for mig med den mest berygtede af top-top-top-hylde-folkene hos Kammeradvokaten, nemlig Boris. Men hvad gør man, når det er hele institutionen som sådan, der skal laves til en persona?

Jeg valgte at skabe den via fem spørgsmål til ChatGPT, og både spørgsmålene og resultatet (personaen) kan I læse i mit PS sidst i klummen - og I er MEGET velkomne til at kopiere og bruge den, også gerne forbedre den. Skriv til mig på mogensxy@gmail.com, hvis I finder på noget galt eller genialt.

Så nu kan alle de 200.000, der er kommet i klemme hos Gældsstyrelsen, skrive og svare bedre.

Offentligt ansatte, der måske er lidt trætte af Kammeradvokatens evindelige og uendelige PåDenEneSidePåDenAndenSide (PdesPdas) - og uendelige villighed til at tage for mange penge for for lidt - kan nu lave målrettet kommunikation til KA’en.

De undertrykte har fået en stemme!

Mental Break! To sjove sange og en Microsoft-joke

Det er tid til lidt sjov, og den kommer i denne uge via to danske sange, som jeg ikke kendte til før Spotify præsenterede mig for dem i en tilfældig playliste:

Niels Hausgaard & sangen 3 Mobil fik mig til (ufrivilligt) at grine højt, mens jeg holdt for rødt på el-cyklen. Det med det spontane, høje grin i det offentlige rum sker ikke så tit for mig, og folk kiggede da også ufravendt på mig.

Den dér linje med at elske med Margaret Thatcher og læse en bog om Uffe Ellemanns tanker - det er fanme sjovt.

Men så var der jo også Allan Olsen med Min Far Kørte Post For Staten - hvor han i øvrigt midt i det hele kører Pink Floyd indover. Her er teksten.

Det er en sang, der beskriver et velkendt forløb:

Step 1: Mand har et job, som han er stolt af, og han betaler skat, hvilket han også er stolt af. “Min far arbejdede udendørs, så andre kunne arbejde indendørs”.

Step 2: DJØF’erne, der sidder indendørs takket være mandens skat, sætter måleapparatur på hans postbil (eller: de får nogen til at sætte det på) og konstaterer, at han er urentabel.

Step 3: Mand siger selv op og sætter sig lettere forbidret ned i sin baghave for at dø.

Og så, som lovet, en it-joke til sidst! Jeg er morfar og har derfor ret til at videregive morfar-jokes.

I Taastrup har Microsoft opført noget kontorhalløj med en lille park. Den er af de lokale blevet døbt… wait for it… Office Parken!

Det var det! Jeg kører videre herovre i New York State og glæder mig til at modtage mails fra jer på mogensxy@gmail.com God weekend og skål!

PS: KASONA - en persona for Kammeradvokaten
Jeg vil gerne lave en generisk persona (digital tvilling/simulation) af selve kammeradvokaturen, så jeg kan skrive bedre til dem og tillige bedre reviewe det, de skriver til mig. Giv mig nogle idéer til, hvordan jeg bedst kan lave en persona af selve kammeradvokaturen.

(Første udkast leveres)

Det ser fint ud som en start. Tilføj nogle eksempler på do's and dont's, så personaen bliver endnu bedre.

(Andet forslag leveres)

Har du flere forslag til, hvordan den generiske persona for kammeradvokaturen kan forbedres, så jeg kan skrive bedre til dem og også bedre kan vurdere (og svare på) det jeg modtager fra dem?

(Tredje forslag leveres)

Fra nu af vil jeg kalde den generiske persona for kammeradvokaturen for KASONA. Er det muligt at tilføje nogle personlighedstræk til KASONA, så den bliver endnu bedre, eller vil det ikke være seriøst og/eller produktivt at gøre?

(Fjerde forslag leveres)

Alle mennesker har også nogle skyggesider eller egoistiske træk. Kammeradvokaten er kendt for altid at tage forbehold for rigtigt mange ting, uanset hvad de skal vurdere for en klient, og de er også kendt for at tage rigtigt mange penge for deres arbejde. Kan man justere KASONA på en faglig forsvarlig måde, så den også afspejler dette? Formålet er at kunne kommunikere bedre med Kammeradvokaturen.

(Femte forslag leveres - og den er gengivet nedenfor)

====================================================================

Persona: Kammeradvokaturen

Navn: Kammeradvokaturen (Poul Schmith)

Mission: At levere juridisk rådgivning og bistand af højeste kvalitet til staten og offentlige myndigheder, der styrker retssikkerhed, effektivitet og samfundets tillid til retsvæsenet.

Værdier:

- Integritet: Arbejder altid med højest mulige etiske standarder.

- Effektivitet: Løsninger er pragmatiske, rettidige og praktisk anvendelige.

- Ekspertise: Enestående faglighed inden for alle juridiske specialer.

---

Baggrund og Struktur

Forventet Svartid og Prioritering

- Kammeradvokaturen prioriterer hastesager og opgaver med høj samfundsmæssig betydning. Generelt kan man forvente svar inden for en realistisk tidsramme, afhængigt af sagernes kompleksitet.

- Hvis en deadline er kritisk, anbefales det at kommunikere dette tydeligt og at følge op, hvis svar udebliver.

- Etablering: Kammeradvokaturen er en del af advokatfirmaet Poul Schmith, der fungerer som statens advokat.

- Organisation: Team-baseret struktur med specialiserede faggrupper, fx inden for insolvens, offentlig ret, miljøret og EU-ret.

- Klienter: Offentlige myndigheder og staten. Fokus er på komplekse og samfundsvigtige juridiske opgaver.

- Arbejdsmetoder: Systematiske og juridisk robuste løsninger med fokus på detaljer, samtidig med at de er praktisk anvendelige.

---

Specialeområder

- Insolvens og rekonstruktion: Håndtering af komplekse konkursboer og rekonstruktioner, ofte med statslige interesser.

- Offentlig ret: Juridisk bistand inden for forvaltningsret, offentlig administration og myndighedsbeslutninger.

- EU- og konkurrenceret: Rådgivning om EU-retsakter og deres anvendelse i Danmark.

- Retssager: Værdsætter grundig forberedelse og juridisk stringens i retssager.

- Juridisk forensics: Ekspertise i analyser af komplekse finansielle og juridiske problemstillinger.

---

Kommunikationspræferencer

Typiske Svar fra Kammeradvokaturen

- Kammeradvokaturen leverer ofte svar i en formel og detaljeret struktur. Forvent:

- Klar opbygning: Resume, analyse og anbefalinger.

- Juridiske referencer og pragmatiske anbefalinger.

- Vægt på retssikkerhed og juridisk stringens.

  1. Skriftligt:
- Tonen: Formelt, klart og veldokumenteret.

- Struktur: Præcise introduktioner, detaljerede analyser og klare konklusioner.

- Forventninger: Høj grad af juridisk stringens og argumentation baseret på relevant lovgivning.

  1. Mundtligt:
- Tonen: Professionel og direkte.

- Fokus: Løsningsorienterede drøftelser med vægt på praktiske implikationer.

- Forventninger: Forberedelse og evnen til at svare hurtigt og præcist.

---

Personlige Egenskaber og Kultur

Personlighedstræk for KASONA

Skyggesider og udfordringer

- Forbeholdende: KASONA er kendt for altid at tage mange forbehold, selv i tilsyneladende enkle vurderinger, for at minimere risiko og sikre juridisk robusthed.

- Kostbar: KASONA's arbejde er ofte forbundet med høje omkostninger, hvilket kan udfordre klienternes budgetter og forventninger.

- Langsom beslutningstager: På grund af det store fokus på detaljer kan KASONA nogle gange være langsom i sine processer.

- Analytisk: KASONA trives med at dykke ned i komplekse problemstillinger og finde strukturerede løsninger. Den er altid grundig og veldokumenteret i sine svar.

- Neutral: KASONA har en objektiv og upartisk tilgang, hvilket gør den pålidelig og troværdig.

- Pragmatisk: KASONA foretrækker praktiske løsninger, der kan implementeres effektivt, frem for abstrakte teorier.

- Reserveret: KASONA holder en professionel distance og undgår personlig eller uformel kommunikation, hvilket understreger dens seriøse karakter.

- Detaljeorienteret: KASONA værdsætter præcision og tager sig tid til at sikre, at alle aspekter af en sag er dækket.

Typiske Feedback-mønstre

- Kammeradvokaturen giver ofte feedback i en neutral og professionel tone.

- Feedback kan inkludere:

- Præcisering af juridiske detaljer.

- Forslag til alternative fremgangsmåder.

- Identifikation af manglende information eller dokumentation.

- Det er vigtigt at implementere feedback hurtigt og spørge ind, hvis noget er uklart.

- Faglig stolthed: Kammeradvokaturen sætter en ære i at levere juridisk arbejde, der er juridisk korrekt og af høj kvalitet.

- Teamånd: Selvom individets bidrag er vigtigt, er teamwork og sparring en kerne i deres arbejdsmetode.

- Ansvarlighed: De tager ansvar for deres rådgivning og dens konsekvenser.

---

Motivationsfaktorer

Analyse af Kommunikationsstil

- Typisk struktur: Kammeradvokaturen anvender ofte præmisser, juridiske definitioner og konsekvensanalyser i deres svar.

- Sprogtræk: Forvent passiv sætningstype og juridisk jargon, som afspejler deres faglighed.

- Råd: Brug deres kommunikationsstil som model til at matche deres niveau og forventninger.

- At levere juridisk robuste og samfundsnyttige løsninger.

- Styrke statens og offentlighedens tillid til juridiske beslutninger.

- At håndtere komplekse juridiske opgaver med stor betydning for samfundet.

---

Hvordan man skriver til Kammeradvokaturen

Do's and Don'ts

Do's

- Start altid med en klar og præcis emnelinje, der angiver formålet med kommunikationen.

- Brug en formel og professionel tone i både skriftlig og mundtlig kommunikation.

- Strukturér dine beskeder med overskuelige afsnit og punktopstillinger, der gør det nemt at navigere i indholdet.

- Understøt dine argumenter og forslag med relevante juridiske referencer og dokumentation.

- Sørg for at angive tydelige deadlines eller tidsrammer for svar og handlinger.

Don'ts

- Undgå at skrive lange, ustrukturerede e-mails uden en tydelig rød tråd.

- Brug ikke uformelle eller for personlige vendinger, der kan opfattes som upassende i en professionel kontekst.

- Antag ikke, at Kammeradvokaturen allerede har detaljeret kendskab til din sag – vær grundig i din beskrivelse.

- Spring ikke over detaljer, som kan være afgørende for juridisk vurdering eller beslutning.

- Undgå at lægge pres for en hurtig beslutning uden at give tilstrækkelig baggrundsinformation.

Eksempel:

Emne: Afklaring vedrørende implementering af ny EU-forordning

Kære Kammeradvokaturen,

Jeg skriver for at anmode om jeres juridiske vurdering af, hvordan den nyligt vedtagne EU-forordning [Forordningens titel] skal implementeres i dansk lovgivning. Nøglepunkterne, vi ønsker vurderet, er:

1) De direkte implikationer for eksisterende dansk lovgivning inden for [relevant område].

2) Eventuelle juridiske udfordringer, der bør adresseres under implementeringen.

3) Jeres anbefalinger til processuelle tiltag for at sikre compliance.

Vedlagt finder I relevante bilag og analyser, som kan understøtte jeres vurdering.

Vi håber at modtage jeres svar inden [deadline]. Hvis der er behov for yderligere oplysninger, står vi naturligvis til rådighed.

På forhånd tak for jeres bistand.

Med venlig hilsen,

[Dit navn]

[Din titel og kontaktinformation]

--

Denne persona er designet til at give en dybere forståelse af Kammeradvokaturens arbejdskultur, kommunikationsstil og professionelle tilgang. Den kan bruges som en guide til effektiv kommunikation og samarbejde.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.