Få køretøjer skiller vandene som Teslas afsindige Cybertruck.
Monster-elbilen er lavet efter Tesla-direktør Elon Musks hoved og byder på særdeles skarpskårent retrofuturisme ulig noget andet, du vil møde på vejene.
Slagkrydserens firskårne linjer strækker sig over enorme 5,7 meter og mere end to meters bredde.
Det afskriver den dermed fra at drønne uhindret rundt i europæisk bytrafik. I stedet skal levere varen på det amerikanske bilmarked, hvor pickup’en regerer og hvor P-båse godt kan håndtere biler og mennesker størrelse XXL.
Men meningen med Cybertruck synes at være mere end bare at adressere det lukrative hjemmemarked.
Her skal der puffes ved forestillingen om, hvad en bil skal være – noget som har været en mission hos Tesla, lige siden selskabet blev til.
Dommedags-bil
Cybertrucken ligner ikke noget andet på vejene, og det er ganske bevidst.
Hvor biler oftest skal agere fornuftsdrevne og indgå i et by- eller forstadsbillede, er Cybertrucken som født ud af en Mad Max sci-fi-forestilling, hvor omverdenen er farlig og ude efter en.
Således er bilen stanset ud i stål, hvilket skulle pansre bilen mod skud fra (lette) håndvåben, mens luftcirkulationen værner mod eventuelle biologiske angreb – eller Los Angeles smog-forurening.
Visionen er, i sidste instans, at Cybertrucken skal med Elon til Mars og håndtere de umulige forhold der. Her kan det meste terræn forceres med de op til 43 centimeters frihøjde.
I hvilket omfang den rent faktisk kan modstå elementerne, som der lægges op til, har været kilde til både morskab og forbløffelse, da bilen på den ene side viste sig at modstå angreb med både forhammer og pistolkugler, men hvor ruderne samtidig skulle vise sige at splintre i mødet med en flyvende metalkugle under offentliggørelsen.
Mere end bare stor
Det dystopiske syn på omverdenen står i kontrast til interiøret, hvor Teslas minimalisme føres videre fra selskabets øvrige portefølje – bare pustet op til gigantstørrelse. Eksempelvis i den kæmpemæssige 18 tommers infotainment-skærm.
Her er naturligvis rigelig plads til alle ombordværende, men man forbløffes over (over)dimensioneringen af visse elementer såsom forruden, som synes at fortsætte i det uendelige foran og over en – og vinduesviskeren, som med sin halvanden meter er komisk i både dimensioner og brug.
Til trods for det aparte look er der tænkt mange praktiske detaljer ind i bæstet.
Trillinge-familien får tre ISO-Fix pladser bagpå og plads til tre fuldvoksne Emmaljunga-barnevogne bagpå. Disse får endda en central underholdningskærm på knap 10 tommer at forlyste sig med.
Du behøver ikke frygte for, at det du stiller på ladet skulle gå hen og frygte vind og vejr, da et cover kan skydes indover på ganske elektrisk og automatisk vis. Og så tilbyder det stik til både 220 og 120V udstyr.
Smart er det også, at frunk’en (front-bagagerummet) faktisk er ganske rummelig og bidrager til at sikre en god vægtfordeling, når der slæbes de 1,2 tons bagage, bilen må lastes med.
Er det ikke nok, kan der endda trækkes fem tons på krogen.
Usikker sag
Lige så sikker som bilen kan virke for de ombordværende, lige så truende kan den virke på omgivelserne.
Dimensionerne indgyder respekt, men det gør de mange skarpe kanter også.
Intet er afrundet her, hvilket gør at man næsten kan skære sig på nogle af de rå stålflader – såsom dem, der flankerer frunk’en. Også her kan man forlyste sig på nettet og se YouTubere få nærmest klippet fingeren over, når frontbagagerummet lukkes.
I tilfælde af kollision vil jeg heller ikke give en eventuel cyklist eller VW Up de store chancer oppe imod de to frontvendte stålpaneler og de 3,1 tons stål og batteri, som følger med cyberbæstet her.
Af samme grund tror jeg, at Tesla skal igennem en lang række tilpasninger, før den er moden til de europæiske markeder.
Ifølge Tesla Danmark har selskabet i øjeblikket travlt med bare at følge med den amerikanske efterspørgsel, hvorfor det er der, atenergien lægges i første omgang.
Vild køreoplevelse?
I første ombæring er det endda kun den særligt stærke – og dyre – ’Cyberbeast’-variant der leveres.
Her er der dog ikke sparet på noget, da bilen får 845 hestekræfter serveret af tre motorer. På sigt vil billigere ’Long Range’ model støde til efterfulgt af en basisvariant.
Det giver nok til at klare nul til 100 disciplinen på skøre 2,7 sekunder, mens et 123 kWh batteri giver 520 kilometers rækkevidde målt efter den amerikanske EPA-protokol.
Den kommende Long Range model giver mulighed for 27 ekstra kilometers rækkevidde mens en endnu uudgivet batteripakke til ladet skulle give mulighed for at fæstne omkring 200 kilometer ekstra rækkevidde til bilen.
Ingen af disse tal kunne dog afprøves ved dagens presse-visning af bilen hos Tesla Danmark, da den ikke er typegodkendt til de europæiske veje endnu.
Hvad der kunne opleves, var Cybertruckens særlige kombinerede baghjulsstyring og ’drive-by-wire’ system, hvor der blot skal små bevægelser i rattet til, før de enkelte hjul drejes markant både foran og bagpå.
Kombineret med et relativt lille ’yoke’-rat, gør det bilen langt, langt mere væver, end hvad en pansret landfærge kan håbe på.
Cyberbeast debuterer ved 99.990 amerikanske dollar, svarende til 685.000 kroner før eventuel told, moms og registreringsafgifter. Billigste model kommer først i 2025 til priser fra 60.990 dollar.
Hvis du vil opleve Cybertrucken, kan den opleves i udvalgte Tesla-butikker, som den vil turnere i.de kommende dage.
Rundturen kaldet 'Cybertruck Odyssey' debuterer 8-9. juni, hvor den vil vises frem i Tesla Køge, efterfulgt af Tesla Greve 10. – 13. juni og Mikkeller Baghaven (Reffen, København) 14. – 15. juni.
Derefte går turen til Tesla Odense 16. – 18. og slutter i Tesla Århus 19. – 22. juni.