Man kan altid bruge bare lidt mere plads.
Det tænkte bildesignerne hos sydkoreanske Kia tydeligvis, da stregerne til deres nye el-kolos, Kia EV9, blev strøget.
Resultatet er en kæmpe, som kan virke noget uvant på de danske veje, hvor vi længe har svoret til små praktiske mikrobiler, der stadig præger bybilledet.
Så kommer EV9, som dybest set er en varevogn med SUV-look, til at rage ud over mængden.
Kantet kolos
Kia EV9 er dog alligevel en bil, som har noget at byde på, som en række oversete bilkøbere vil sætte pris på: Evnen til at byde syv personer ombord.
EV9 er nemlig ikke bare fem meter mega-mobil, den er bygget på en dedikeret elbilsplatform som er blevet trukket i begge ender.
Resultatet er en rekordlang akselafstand på 3,1 meter og tilsvarende kæmpemæssig kabine.
Når bilen samtidig byder på et kantet design, hvor døre, tag og ruder er presset ud til de knap to meter brede sider, giver det fænomenalt med plads til alle ombordværende.
Selv de to bagerste pladser kan huse et par voksne på selv længere distancer, så længe de har en aftale med dem på anden siderække, at de ikke trækker eller læner sæderne helt tilbage.
Ud over at kunne tage imod et håndboldhold og tilhørende træner med, kan der også klappes sæder ned (med en enkel knap) så bagagerummet kan sluge op til 2.318 liter.
Selv når alle syv sæder er optaget, kan der klemmes 330 liter i bagagerummet + 90 liters bonusplads under motorhjelmen.
Rækker det stadigvæk ikke, kan du tage det store trailerkort frem og hive op til 2,5 tons på krogen – forudsat, at du vælger den mere potente firhjulstrækker.
Dagens testmodel med baghjulstræk må nøjes med at trække 900 kilo ud over sin egen kampvægt på 2,5 tons plus habengut.
Magelig indretning
Når man er indenfor i det rullende hus som EV9 overraskes man over, hvor mageligt og udstyrsrigt her egentligt er.
Interiøret opleves mere som gedigen SUV end spartansk varevogn, til trods for at der leveres oceaner af plads.
Det forreste passagersæde er nok der, hvor man er bedst serviceret med både varme og køling indbygget i de motoriserede sæder, som har en business-class lignende evne til at læne sig tilbage, mens en lille pude støtter nænsomt om læggene.
Som fører får man et godt udsyn, om end den kantede motorhjelm og højden gør, at man ikke kan se hvad der gemmer sig lige foran forhjulene.
Her er heldigvis både sensorer og kameraer der assisterer en med at manøvre færgen sikkert omkring P-båsene.
Og så har en EV9 tilmed en autopark funktion til at assistere en.
Der skal generelt lyde en stor ros til førerassistancen her, såsom det store og informationsrige heads-up display og indbyggede kameraer der viser hvad der gemmer sig i de blinde vinkler, når der blinkes.
Infotainment systemets 15” store displat lystrer kvikt og fungerer trådløst med Carplay. Præcis som det skal være.
Den adaptive fartpilot og baneassistent er også kompetente, om end der dog lides lidt at sydasiatisk emsighed, hvor man får det at vide, hvis man slipper rattet lidt for længe eller fjerner øjnene for længe fra vejbanen.
Til de øvrige passagerer er det sikret rigeligt med aflægningsplads og USB-porte allevegne og selv på tredje plads, kan man finde sig godt til rette.
Kia EV9 er samtidig udstyret med sit eget 220 volts udtag, som kan drive stort set alt. Med en adapter kan der tilmed trækkes strøm ud fra ladeporten.
Overraskende køreegenskaber
Dagens testemne koster fra 600.000 kroner Kia EV9 og med sin ’Iceberg Green’ metalfarve (11.999 kroner) og kombineret Komfort og Infotainment-pakke (74.999 kroner) lyder slutseddlen på 686.898 kroner.
For de penge får du kun 204 hestekræfter hvilket gør EV9 til den elbil til med færrest hestekræfter per betalt krone jeg har prøvet til dato.
Selv den monumentale BMW i7 til 2,2 millioner jeg testede giver mere på den parameter.
Men den relativt lille motor formår alligevel at flytte på bilen uden alt for meget tøven.
Nuvel, med nul til 100 tider på 9,4 sekunder vinder den ikke hvert et lyskryds, men heldigvis er der moment nok til (350 Nm) til at man kan følge sikkert med trafikken.
Samtidig skal der lyde ros til Kias sydkoreanske ingeniører som har formået at afstemme affjedring til nær perfektion mellem det faste og komfortable, mens styretøjet er præcist.
Den kører langt bedre, end hvad man tør håbe for så stor og tung en bil.
Vil du hurtigere frem, kan en opgradering til den firhjulstrukne variant dog anbefales. For så får du 384 velvillige heste til at ekspedere sagerne.
Fordelen med den mindre motor er til gengæld, at den sipper mådeholdent fra det 100 kWh store batteri.
Jeg kunne få forbruget på motorvej (110-115 i timen) over de 4,0 kilometer per kWh, hvilket giver 400 kilometers rækkevidde på selv en kold forårsdag. Det er imponerende for så stor en bil.
Skal du på længere ture end det, kan du også regne med meget effektiv lynladning, da platformens 800 volts arkitektur kan tage imod 220 kWh.
Det rækker til at klare 10 til 80 procent disciplinen på under 25 minutter.
Godmodig kæmpe
Kia EV9 er stor, smart og yderst velkørende – og den tilsyneladende høje pris, der kræves for en sydkoreansk elbil, retfærdiggøres faktisk hurtigt, når man indser, at der reelt kun er meget få alternativer.
Man kunne skele til Mercedes EQS SUV – men her tilbydes ikke nær så meget plads, mens prisen er en helt anden eller prøve lykken med den kinesiske Rolls Royce-kopi, Honqhi EHS9.
Alternativt kan der ventes på den syv-sædede VW ID.Buzz eller Peugeot E-5008 – men det er endnu uvist, om de kan matche Kia’en på de praktiske og køremæssige dyder.
Indtil da vil man få glæde af en gedigen, godmodig kæmpe af en velkørende bil, som vil løse alle ens pladsproblemer. Og som bonus tilbyder Kia endda syv års garanti.