Kinesiske elbiler kan rammes af EU-told - med tilbagevirkende kraft
EU-Kommissionen indleder en undersøgelse af, hvorvidt kinesiske elbiler har draget nytte af konkurrenceforvridende støtte fra den kinesiske stat.
Finder undersøgelsen sådanne tilfælde, kan Kommissionen pålægge en straftold på både nye og eksisterende elbiler på det europæiske marked. Afgifterne kan også pålægges med tilbagevirkende kraft, skriver nyhedsbureauet Reuters.
Kommissionen mener allerede nu at have beviser på at elbiler fra Kina har nydt af subventioner, som blandt andet har øget kinesiske bilers markedsandele med 14 procent over det seneste år.
Det kinesiske handelskammer i EU udtrykker skuffelse over undersøgelsen og påpeger at fremgangen for kinesiske elbiler skyldes en generel øget efterspørgsel efter elbiler.
Undersøgelsen forventes at være gennemført til november 2024, men ekstra told på kinesiske elbiler kan ramme allerede fra juli måned. Det er endnu ikke fastlagt om den ekstra told også vil ramme kinesisk fremstillede elbiler, såsom Teslas populære Model Y og Model 3.
Windows 11 understøtter nu vilde USB 4 hastigheder
Den kommende USB 4 version 2.0 er designet til at understøtte en tredobling af USB 4’s dataoverførselshastigheder: Op til 120 Gbps.
For at ramme de høje hastigheder skal der ikke bare ny hardware til, men også styresystemer, der understøtter hardwaren, hvilket ifølge netmediet Techspot er set dukke op i nyeste versioner af Windows 11.
Ændringerne findes i Windows 11 version 22621.3235 samt 22631.3235, som udsendes i disse dage.
USB 4 v2.0 standarden har været defineret siden efteråret 2022, hvor den har lagt grundlaget til enheder, der kan nyde af overførselshastigheder op til 80 Gbps i begge retninger eller 120 Gbps i en retning og 40 Gbps i den anden.
De første enheder med den nye USB-hastighed er endnu ikke sluppet løs, men bør komme senere på året lyder det. Standarden læner sig tæt op af Thunderbolt 5 som står til at debutere i andet kvartal 2024.
Nye løfter fra Elon Musk: Roadster klarer nul til 100 på et sekund
Teslas administrerende direktør Elon Musk er længe gået stille med dørene omkring selskabets version 2.0 af den eldrevne roadster, der i sin tid blev den første vil fra Tesla.
Den nye roadster blev vist frem 2017, sammen med løfter om en produktion en gang i 2020, men er siden ikke blevet fremhævet.
Denne uge kommer Elon Musk med nyt om bilen i et opslag på hans sociale nyhedsmedie X. Her lyder det at design-målene er blevet skruet så radikalt i vejret, at drages tvivl om ’hvorvidt den overhovedet kan kaldes en bil’.
I et efterfølgende opslag skriver han, at bilen samtidig kan accelerere fra nul til 100 på bare et sekund. Det halve af hvad den rekordhurtige Tesla Model S Plaid i dag præsterer.
Ifølge seneste udtalelselser fra rigmanden og tech-magnaten vil Tesla Roadster gå i produktion en gang i 2024.