GDPR har ført til et fald i mængden af data, smo europæiske virksomheder lagrer og håndterer.
En af de væsentligste årsager hertil er, at GDPR-reglerne har gjort det dyrere at håndtere data.
Sådan lyder konklusionen i en ny rapport fra amerikanske National Bureau of Economic Research (NBER), som kigger på, hvad privacy egentlig koster - og hvad konsekvenserne af dette har været.
NBER konkluderer, at GDPR-compliance har kostet dyrt for de europæiske virksomheder.
For de små og mellemstore virksomheder - SMV’erne - har det typiske kostet mindst 12 millioner kroner at blive compliant på cloud-siden med GDPR, mens det for de store europæiske virksomheder har kostet flere millioner kroner, hedder det.
Disse omkostninger har haft den klare konsekvens, at de europæiske virksomheder har reduceret i mængderne af data, hedder det.
“EU-selskaber har beskåret data-storage med 26 procent og data-processing med 15 procent i forhold til sammenlignelige amerikanske virksomheder. Dermed er de blevet mindre ‘data-intensive,’ lyder det fra NBER i rapporten.
Ifølge optællingerne i rapporten har de europæiske virksomheder på grund af GDPR været nødt til at indføre procedurer og lignende, som ifølge NBER svarer til en omkostnings-forøgelse på 20 procent for data.
Forøgelsen er større for selskaber, der opererer i data-tunge industrier, hedder det.
GDPR har samtidig ført til, at det er blevet dyrere at generere information og data.
“Vi ser, at GDPR har ført til en stigning på fire procent i omkostningerne ved at producere information,” lyder det i rapporten.
NBER undlader iøvrigt bevidst at dykke ned i, om GDPR-reglerne har ført til fordele, der opvejer omkostningerne.
Du finder rapporten Data, privacy laws and firm production: Evidence from the GDPR her.