Den enes død, den andens brød, lyder det gamle mundheld - og det gør sig også gældende i for annoncørflugten fra det sociale medie X (tidligere Twitter), som LinkedIn ser ud til at drage fordel af.
For de annoncører, der har taget flugten fra det sociale medie X, siden Elon Musk overtog styrepinden, smider nu deres penge på annoncer hos LinkedIn i stedet.
Det har betydet, at prisen på annoncer på LinkedIn har taget et gevaldigt hop opad på op mod 30 procent.
Det skriver Financial Times.
"De fleste [kunder] er skiftet til LinkedIn det seneste år. For et par uger siden var de fleste af vores kunder væk fra X. Nu er de alle væk fra X," siger Leesha Anderson, VP for Digital Marketing & Social Media hos marketingbureauet Outcast til mediet.
LinkedIn oplevede en stigning i annonceindtægter på 10,1 procent på årsbasis, hvilket bragte indtægterne op på næsten 4 milliarder dollar.
Resultaterne imponerer også annoncørerne, da reklamer på platformen efter sigende skulle give et gennemsnitligt investeringsafkast på 20 procent.
Men det koster altså noget lidt andet at annoncere på LinkedIn, end det gør at annoncere på eksempelvis Facebook eller Instagram.
For hvor 1.000 visninger på Instagram eller Facebook ville koste mellem 10-15 dollar, så ligger prisen for nogle kunder på hele 300 dollar for 1.000 visninger af en annonce på LinkedIn.
Det skal dog bemærkes, at priserne på LinkedIns annoncer bestemmes af en auktion, hvorfor de kan svinge voldsomt.
Værditab for X
Siden Elon Musk købte Twitter i 2022 for 44 milliarder dollar, siges det, at platformen nu kun er 29 procent af det beløb værd.
Musks til tider tvivlsomme opførsel som ejer af X har drevet annoncører væk, især da det blev opdaget, at reklamer ofte ville dukke op ved siden af hadefulde og stødende indlæg.
Derudover synes platformen nu ikke at kunne imødegå spredningen af desinformation, hvilket har udløst en undersøgelse fra Europa-Kommissionen.