De fleste med færden på for eksempel YouTube eller Instagram ved, at sociale medier er big business. Budskabet skal sælges, men nogle gør det mere raffineret end andre.
Derfor er målet med SoMe-eksperten Colleen Nichols ”Don’t Make It Weird – The Entrepreneur’s Guide To Being Human On The Internet” at fortælle, hvordan du kilder interessen med en fjer frem for at bruge hele hønen.
Som iværksætter er det blandt andet, påpeger Nichols, helt afgørende at få din vare ud i vinduet og sørge for, at den tager sig godt ud.
At bruge sociale medier til formålet er oplagt, hvad enten det handler om rådgivning, en bedemandsforretning eller salg af træningsudstyr.
Faren er, at vi i kampen om at erobre den store mikrofon risikerer at ofre selvværdet, advarer Nichols. Presset for at være synlig online får folk til at skippe selvrespekten.
Nogle influencere bruger alt fra lamme dansevideoer til optræden i julekostume, mens de gør rent.
Indsatsen skal høste seertal, likes og et sponsorat fra en eller flere producenter. I sidstnævnte tilfælde en producent af rengøringsmidler.
Colleen Nichols taler for at droppe det tåkrummende pinlige og i stedet sælge varen ærligt.
Don’t Make it Weird er hendes opskrift på at bruge hele sin personlighed uden filter. Det vil sige inklusive skønhedspletter og det berømte “crack in everything”, som ifølge salig Leonard Cohen jo er der, lyset kommer ind.
Når vi dropper bizarre, pinlige indfald, bliver vi mere menneskelige og dermed mere ægte. En win-win situation for budskabet (varen) og dens afsender.
Kort sagt – frem med al det rodede, utjekkede og dermed mere personlige. For du kan, hvad du vil, bare du ikke gør det akavet og anstrengt. Altså weird.
Forfatter: Colleen Nichols
Titel: Don't Make It Weird: An Entrepreneur's Guide to Being Human on the Internet
Udkommer: 23. januar 2024