Det er de færreste 28-årige Ph.D.-studerende i molekylærbiologi, som kan skrive bestsellerforfatter på CV’et, men Nicklas Brendborg er godt i gang med at gøre sig selv kunsten efter for anden gang.
Hans første bog ”Gopler ældes baglæns”, der handler om aldring, er ikke bare solgt i rekordantal i Danmark, men er også oversat til 23 sprog og endda nomineret til årets videnskabsbog af britiske The Royal Society.
Denne uge udkom ” Vanedyr – Videnskabens manipulation af vores instinkter”, der allerede har høstet positive anmeldelser og omtaler i flere danske medier, og det er helt afgjort fortjent.
Bogen – der er lige så velprioriteret, begavet og underholdende skrevet som sin forgænger – beskæftiger sig med en række af de lidelser og dårligdomme, der plager det moderne menneske.
For det værste er næsten, at fedme, tidsspilde, rådden økonomi og til en vis grad dårligt psykisk helbred i mange tilfælde er både selvskabt og delvist uforskyldt.
På den ene side er der jo ingen, som decideret tvinger os mennesker til at spilde tid på porno og streaming. Eller til at gå amok over vores medmenneskers dårskab og sammenligne vores liv med andre og mere succesfulde artsfæller på de sociale medier.
Tilsvarende står der heller ikke en led bøddel og svinger sin pisk over os, til vi har kørt økonomien i sænk med gambling eller smadret kroppen med narko, smøger, sprut og umådelige mængder sukkerholdige og fedende snacks og fødevarer.
På den anden side bruger nogle af verdens skarpeste hjerner og mest velhavende virksomheder (samt kriminelle karteltyper) umådelige ressourcer på at udvikle produkter, der med sylespids præcision udnytter svagheder i vores psyke og fysiologi til at få os til at kræve mere, mere og atter mere.
I Vanedyr gennemgår Brendborg en række af de mest udbredte mekanismer, som gør bl.a. fødevare-, IT-, og underholdningsindustrien i stand til at optimere salg og forbrug.
Vel at mærke mens virksomhedernes CEOs med uskyldsren mine hævder, at de jo blot opfylder deres kunders ønsker; for hvorfor skulle produkterne ellers sælge så godt?
Men der er flere gode grunde til, at det er så forbasket svært at stå imod, når Netflix, Facebook, Coca Cola, Ben & Jerrys og alle de andre kalder. Et af værktøjerne er såkaldte ”superstimuli”, hvor talrige elementer kombineres, så produktet trykker på alle de helt rigtige knapper i menneskehjernen.
Så hvor for eksempel vaniljeis smager godt, så smager is med chokoknas, kiksestumper, kagedej og en spids salt bare meget bedre. Og hvor onlinevideoer er sjove, så er korte reels i endeløse baner langt mere fængende.
På dén måde får man altså selv veluddannede mennesker til at agere omtrent lige så begavet, som når et egern distraheres af en særligt spændende nød. Eller når drilagtige forskere får en lille fugl til at ruge på en blå bordtennisbold, fordi den er større og flottere end fuglens egne kedsommeligt velkendte æg.
Men det kan man læse meget mere om i Vanedyr. Hvis det altså er muligt at løsrive sig fra Disney+, TikTok, onlinepoker og det fyldte køleskab.
Titel: Vanedyr – Videnskabens manipulation af vores instinkter
Forfatter: Nicklas Brendborg