Det er sikkert ikke gået din næse forbi, at der foregår en rivende udvikling indenfor elbiler.
Men hvor de senste fem år har været domineret af første versioner af både store og små elbiler, der skulle fylde deres respektive nicher ud, begynder vi nu at se version 2.0 af de biler, der for nogle år siden pionerede med deres strømdrift.
En af disse levende eksempler er Audis mægtige Q8 E-tron, som ganske vist er den første elbil med det navn, men som altså er en videreudvikling af Audis første elbil ’E-tron’ fra 2019.
Overhalet der, hvor det tæller
Q8 E-tron er faktisk ikke rigtig til at skelne fra sin forgænger.
Man skal være lidt af en Audi-kender og -nørd, for at se, at logoet med de fire ringe nu er fladt, mens der krom-detaljer flere steder afløses af matsorte alternativer.
Kigger man op under bilen og foran dækkene, vil man bemærke, at der her er dukket en lille spoiler op, som sammen med aktive spjælde i fronten bidrager til, at vindmodstandskoefficienten nu lander på 0,27 og helt ned til 0,24 i den mere strømlinede coupé-version kaldet ’Sportback’.
Samtidig har Audi revideret hele batterisystemet og motorernes udformning, så førstnævnte nu tilbyder meget mere kapacitet og sidstnævnte er mere nøjsom med strømforbruget.
Resultatet af bestræbelserne er til at tage og føle på.
Selv den mindste ’50 variant’ med det lille 95 kWh-batteri kører op til 491 WLTP-kilometer på en opladning. Det er omkring 50 kilometer længere end forgængeren med det store batteri – som også havde 95 kWh i tanken.
Dagens testemne Q8 E-tron 55 kan klare op til 582 kilometer efter samme norm, da den får sig et voldsomt stort 114 kWh batteri i maven.
Hvad der kan forventes af rækkevidde, afhænger dog en del af, hvad der til- og fravælges af udstyr.
Den mere aerodynamiske Sportback med elektroniske sidespejle kan således nå op til 600 kilometer, men nøjes du med det lille batteri og sætter optik-pakker samt store fælge på, barberes en tredjedel af rækkevidden væk.
Intet nyt indvendigt
Inde i kabinen er der derimod intet nyt at berette om, og det betyder, at der fortsat skal leves med de små irritationsmomenter, der plagede den første version.
Det kan være ting som infotainment-systemet, som består af 10 + 8,6 tommer skærm, som fortsat opleves som lige lovligt småt samt både tøvende og lidt begrænset for en premium-bil at være. Men man har da trådløs Carplay at falde tilbage på.
Her benyttes nemlig haptisk feedback i stedet for knapper på de to skærme, men effekten skæmmes lidt af, at skærmene ikke lystrer øjeblikkeligt.
Samtidig er der ikke lagt op til OTA-opdateringer, hvorfor der skal trilles forbi en forhandler for at få opdateret.
Samtidig er ’fremtidsdetaljer’ såsom de digitale sidespejle (til 18.000 kroner) noget, der bør høre til fortiden.
Det er dyrt, mens skærmene hverken er store, skarpe eller hurtige nok til, at man gider gevinsten på to-tre ekstra kilometers rækkevidde.
Omvendt er der derfor mange af forgængerens kvaliteter, der altså lever videre her.
Det afspejler sig i selve kabinens materialer, der oser af kvalitet og formår at finde den helt rette balance mellem plads, luksus og sportslighed.
Inde under bagsmækken diskes også op med masser af plads, 570 liter i alt, mens der kan trækkes 1,8 tons på krogen, hvis båden, hesten eller campingvognen skal med.
Dynamisk velafstemt
Audi Q8 E-tron er lidt af et hus på hjul med sine dimensioner og er noget af en kleppert med sine dimensioner på 4,91 gange 1,94 meter.
Med en dødvægt på omkring 2,7 ton vejer den da også omtrent det samme som et hus.
De mange kilo sendes dog afsted af hele 408 hestekræfter fordelt på alle fire hjul, hvilket rækker til at klare nul til 100 disciplinen på rappe 5,6 sekunder.
Hvad der er vigtigere er, at styringen og undervognen er velafstemt, så begge dele virker både præcise og dynamiske. Bilen føles heldigvis lettere, end den er.
Vægten har dog stadigvæk en væsentlig indflydelse på forbruget, som typisk ligger omkring fire km per kWh på motorvej og ved blandet kørsel.
Det giver en realistisk rækkevidde på 400-450 kilometer med det store batteri.
Selv opladningen er også overhalet, så der kan tankes med op til 170 kW. Det tal er langtfra klasseledende, men nok til at man kan regne med at tanke fra 10 til 80 procent på omkring 35 minutter.
Alt i alt er Q8 stadig et af de steder, hvor jeg allerhelst vil opholde mig, hvis jeg skulle på langtur.
Vild udvikling
Audi Q8 E-tron er et af de klareste beviser for, hvor hastigt udviklingen inden for elbiler foregår.
Basismodellen fra 2019 kunne knap nok tilbagelægge 340 kilometer efter WLTP-normen. Nu kan den runde næsten halvanden gange så meget.
Priserne er til gengæld også steget fra dengang, hvor både afgifter og inflation var væsentligt lavere.
Dengang kunne E-tron anskaffes til 569.990 kroner, mens den i dag debuterer ved 699.990 kroner.
Topmodellen med det store batteri er dog det oplagte køb her, da det giver næsten hundrede kilometer ekstra mellem ladeseancerne og kun koster 30.000 kroner oveni.
Heldigvis er Q8 E-trons komfort ældet med en vis ynde på både kvalitet-, komfort- og dynamik-fronten, hvorfor nogle vil kunne tilgive, at infotainment-systemet stammer fra en svunden tid.