I San Francisco er det nu muligt at sætte sig ind på bagsædet af en taxa og blive kørt fra a til b – uden nogen chauffør bag rattet.
Det sker, efter at California Public Utilities Commission i sidste uge stemte for, at førerløse taxiselskaber må udvide passagerservicen i San Francisco og dermed må køre hvor som helst og når som helst i byen, ligesom de nu må opkræve betaling for turene.
Det er særlig godt nyt for de to dominerende selvkørende taxiselskaber, Google-ejede Waymo og General Motors-ejede Cruise, der har eksperimenteret med såkaldte robotaxis i San Francisco i flere år – dog altid med visse begrænsninger.
Tidligere var Cruises ubemandede ture begrænset til bestemte dele af San Francisco mellem kl. 22 og 6 om morgenen. Waymo havde ikke tilladelse til at opkræve betaling for ubemandede ture, medmindre en menneskelig sikkerhedsoperatør sad bag rattet.
Disse begrænsninger er altså nu helt ophævet, og de nye regler for selvkørende taxier træder i kraft med øjeblikkelig virkning.
Verdens taxi-testcenter
San Francisco har allerede 500 førerløse biler kørende på vejene, og byen er blevet kendt som et testcenter for selvkørende biler.
Flere af San Franciscos sikkerhedsmyndigheder har udtrykt bekymring mod at give tilladelse for udvidet brug af førerløse biler, da der har været flere hændelser, hvor selvkørende biler er stoppet på gaden og har blokeret trafikken og dermed også for udrykningskøretøjer.
Modsat siger Waymo og Cruise, at deres selvkørende taxier er mere sikre end menneskelige chauffører, der kan blive distraherede, og at deres biler endnu ikke har været årsag til livstruende tilskadekomst eller dødsfald.
Cruise har omkring 300 køretøjer i San Francisco, der kører om natten, og 100 der kører om dagen. Waymo har i alt 250 køretøjer i byen, men siger, at mere end 100.000 mennesker er på venteliste for at få lov til at bruge taxa-servicen.
Det forventes, at begge selskaber vil indsætte flere køretøjer efter tilladelsen fra de californiske myndigheder.