I 2021 kom FN med en ny typegodkendelsesforordning, UNECE R155, som den globale bilindustri skal leve op til. Forordningen træder i kraft 1. juli til næste år, og cybersikkerhed er en del af lovpakken.
Det betyder, at det begynder at haste med at få implementeret de nye krav i produktionen for bilproducenterne.
Det skriver mediet Computer Sweden.
Producenterne skal med den nye forordning have styr på deres cybersikkerhed gennem hele processen – det gælder både i virksomheden og i selve køretøjet - fra udvikling, produktion og ind på eftermarkedet.
Eksempelvis skal køretøjerne være udstyret med software, der registrerer, håndterer og logger cyberangreb i et black box-system.
Tomas Bodeklint, der er forretningsudvikler ved analyseinstituttet Rise, siger til ComputerSweden:
"Jeg tror, at det, der får producenterne til at føle, at de mangler tid, er, at det er så frygteligt komplekst. Det er ikke simple krav som at have blink, der blinker i den rigtige hastighed, men det påvirker hele organisationen."
Arbejdet med at få styr på sikkerheden i bilernes software, kan også vise sig at blive omfattende. Ofte er den software, som bilerne bruger ikke udviklet af bilfabrikanterne selv, men af underleverandører.
"Som eksempel plejer man at sige, at rumfærger har måske en million linjer kode, mens et køretøj i dag har 200 millioner linjer kode. Sikring af det - ja, det er det, der får dig i en tidsklemme," forklarer Tomas Bodeklint.
Dog er bilindustrien generelt langt fremme, når det gælder cybersikkerhed, fortæller forretningsudvikleren.