I dag skriver jeg en artikel, der handler om Googles nye AI, der kan skrive artikler, men i morgen, skriver selv samme AI måske artiklen om, at jeg og mine kolleger er blevet erstattet af robotter.
Google tester lige nu et produkt, der bruger kunstig intelligens til at producere nyhedshistorier, som sendes til nyhedsorganisationer som New York Times, The Washington Post og Wall Street Journal-ejeren News Corp.
Det skriver New York Times.
Værktøjet, der er kendt internt under arbejdstitlen Genesis, kan modtage information - detaljer om aktuelle begivenheder, for eksempel - og generere nyhedsindhold, fortæller anonyme kilder til mediet.
Tanken med AI-værktøjet er, at det skal kunne fungere som en personlig assistent for journalister, der kan få frigjort tid til andre opgaver end dem, som AI'en kan klare.
Jenn Crider, der er talsperson for Google, sagde i en erklæring, at "i samarbejde med nyhedsudgivere, især mindre udgivere, er vi i de tidligste stadier af at udforske ideer til potentielt at levere AI-aktiverede værktøjer til at hjælpe deres journalister med deres arbejde."
En talsmand for News Corp sagde i en erklæring: "Vi har et fremragende forhold til Google, og vi sætter pris på Sundar Pichais langsigtede engagement i journalistik."
Professor i journalistik og direktør for journalistisk center ved City University of New York Jeff Jarvis mener at Googles værktøj er en god hjælp til det journalistiske arbejde:
"Hvis denne teknologi kan levere faktuelle oplysninger pålideligt, bør journalister bruge værktøjet."
Men han ser også risici i horisonten for AI i journalistikken:
"Hvis det på den anden side bliver misbrugt af journalister og nyhedsorganisationer om emner, der kræver nuancering og kulturel forståelse, så kan det skade troværdigheden af ikke kun værktøjet, men for de nyhedsorganisationer, der bruger det."