BMW’s 5-serie står overfor en af sin største udviklinger i seriens over 50 år lang historie.
Større, fleksibel, billigere og nu også elektrisk er nogle af nøgleordene, der kan knyttes til den nye serie, som vil debutere senere på året i både elektriske, hybrid, diesel og benzin-drevne varianter.
Indeni bilen hersker også nye tider med muligheden for vegansk interiør og et revideret infotainment-system, hvor der blandt andet bydes på en indbygget spilkonsol.
En større sag
5-serien har aldrig været i nærheden af at være nogen kompakt bil, men i sin nyeste mundering vokser serien til 5,06 meter i længden og 1,9 meter i bredden og flirter dermed med dimensioner, som hidtil har været kendt i selskabets ypperste 7-serie.
Indeni giver det yderlige med plads, men i bagsmækken skrumper bagagerummets plads med 40 liter til 490 liter. I de el- og hybrid-drevne versioner stjæler batterierne yderligere lidt plads. Bagpå kan der trækkes op til 2.000 kilo på en eventuel krog til at få det hele med.
Er der ikke nok, vil der i 2024 udkomme en Touring-version med stationcar-opbygning.
Udenpå flugter BMW’s nye 5’er med selskabets designhistorie, hvor detaljer som de dobbelte nyrer foran er markante uden dog at være så dominerende som i øvrige modeller.
Indeni diskes op med den buede ramme, der huser dobbelte 12,3-skærme som dem, der findes i BMW’s nye i4 eller iX-modeller.
Som fører får man glæde af sportssæder som standard, mens alle materialer indeni er af ’vegansk’ afstamning.
Fuld plade
BMW’s valg af motoriseringer til den nye 5-klasse bærer præg at være en helgardering, med mulighed for at vælge både el-, benzin-, diesel- og hybrid-motorer.
Den danske afgiftsstruktur vil gøre den elektriske grundmodel, BMW i5 eDrive40, til den mest interessante prismæssigt. Her tilbydes et 84,3 kWh batteri, der med sine 340 hestekræfter over baghjulene giver op til 582 kilometers rækkevidde. 0-100 disciplinen klares her på lige omkring seks sekunder.
Fartglade købere med omkring halv million mere i lommerne, kan dog se frem til en M60-udgave med firhjulstræk, 590 hestekræfter og evnen til at runde de 100 km i timen på 3,8 sekunder. Rækkevidden er dog her barberet til 516 km.
El-drivlinjen er lånt fra i4-coupéen, hvorfor opladningen også her foregår med op til 200 kW, mens 10-80 procents opladning kan klares på lige under den halve time.
Prisen bliver afgørende
BMW’s nye motorvejskrydser debuterer i et prisleje, som underbyder den direkte konkurrence fra Mercedes, hvor BMW i5 eDrive 40 er omkring 80.000 kroner billigere med sin debutpris på 625.822 kroner.
BMW i5 får dansk debut i oktober sammen med en dieseldreven 520d ved sin side. Plugin-versioner og Touring-versionerne vil få debut i 2024, mens rygterne svirer om en ilter M-version med plugin-drivlinjen fra BMW XM med vilde 740 hestekræfter engang i 2025.