Knap seks ud af 10 danskere – eller mere præcist 57 procent – har oplevet forsøg på phishing-angreb, men kun en procent falder i fælden og udleverer oplysninger til gerningsmændene.
Oftest via mail, sms eller telefonopkald, hvor gerningsmændene prøver at franarre ofret personlige oplysninger – som for eksempel et kodeord.
Det viser en ny analysen Danskernes informationssikkerhed 2022 fra Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner.
”Mange danskere fortsat udsættes for såkaldte phishing-forsøg. Heldigvis viser analysen også, at danskerne generelt er gode til at gennemskue forsøg på digital svindel,” skriver Digitaliseringsstyrelsen.
Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner foretager hvert andet år, hvordan borgere og offentligt ansatte efterlever anbefalingerne til en sikker digital adfærd.
I en undersøgelse fra 2020, svarede 64 procent af danskerne, at de havde oplevet forsøg på phishing, og to procent faldt dengang i fælden og udleverede de oplysninger, som svindleren efterspurgte.
Find rapporten her.