iPhonen bliver aldrig helt den samme igen. Efter Apples insisteren på sit eget lightning-stik i over 10 år, vender tech-giganten stikket ryggen til fordel for den allestedsværende USB-C standard.
Den første iPhone med det nye stik bliver med al sandsynlighed den kommende iPhone 15, efter lækkede billeder af en iPhone 15 Pro at dømme.
Her ses, hvordan Apple integrerer stikket der hvor det nuværende stik er, mens finishens fra en ny ’titanium’ version ses. Det er den samme, som tilbydes med Apples nye Watch Ultra.
Med den nye iPhone 15 pro forventes Apple at løfte sløret for et revideret design, hvor kanten omkring displayet er gjort smallere og hvor de fysiske knapper omkring mobilen er skiftet ud med haptisk knapper.
Det skriver netmediet 9to5mac.
Den nye iPhone 15-kollektion forventes at udkomme i september, hvor en eventuel ny ’Ultra’-model spås at akkompagnere de kommende iPhone 15 og iPhone 15 Pro familier.
Integrationen af USB-C standarden i Apples enheder kommer i kølvandet på krav om standardisering fra EU-kommission, der skal føre til mindre elektronik-affald.
Med det nye stik følger markante fordele, når det gælder overførselshastigheder, som kan være op til 80 gange højere end med det afgående Lightning-stik.
Her er de nye planer for den elektriske Golf
Tyske Volkswagen er gået tilbage til tegnebrættet med sine planer for selskabets mindste officielle elbil, kaldet ID.2.
Bilen som oprindeligt skulle debutere omkring de 22.500 euro, svarende til 180.000 kroner, står til at vokse i størrelse og arve Volkswagen mest ikoniske brand-navn siden boblen: VW Golf.
Ifølge motormediet Autocars kilder, vil bilen arve MEB-platformen fra ID.3 – en bil som allerede er blevet udråbt som den elektriske arvtager til Golf-serien.
Intet er fastlagt endnu omkring bilen design, ud over at det oprindelige ID.Life concept synes at være på vej ud efter en kølig modtagelse.
Den kommende el-Golf skulle dog være omkring 4,25 meter lang – en tand kortere end den nuværende ID.3, mens vægten skulle blive relativt lav: Mellem 1.600 og 1.700 kilo.
Golf-entusiaster kan samtidig se frem til en genkomst af det ikoniske ’GTI’ badge, som siden 70’erne har været synonym med en kompakt og sporty familiebil.
De nye planer for Golf og ID.2 serierne er en del af den omsiggribende nulstilling af VW koncernens portefølje, siden selskabet i efteråret fik en ny topchef, Thomas Schäfer.
Airtag-konkurrent vil straffe misbrug med millionbøde
Det skal koste Tile-brugerne dyrt, hvis de misbruger selskabets lokalisationsbrikker, til stalking eller udspionering.
Det udspringer af selskabet nye ’Anti-Theft Mode’, en tyverisikringstilstand, som gør det muligt at omgå selskabets egen ’Scan and Secure’ funktioner, der gør det muligt at opdage og lokalisere tredjeparters Tile-brikker, hvis du skulle følge en.
Et sikkerhedstiltag, der skulle værne mod eventuelle stalkere eller spionage mod en.
Denne kan nu omgås, men kun ved at Tile-brikkens ejer registrerer sig med multi-faktor login, samt dokumentation i form af officielt ID og skriver under på strenge retningslinjer for at undgå misbrug.
Her lyder det, at eventuelle misbrug kan takseres med bøde på op til en millions dollar, omkring syv milliarder kroner.
Modsat andre lokalisationsbrikker, såsom Apples Airtags, giver Tile ikke nærved liggende smartphones besked, hvis en Tile-brik følger en. Airtag’en afgiver endda en lyd, for at gøre opmærksom på sig selv efter nogle dage, hvis der er mistanke om at den er fejlplaceret.
Tiles tyverisikringstilstand udrulles denne uge og vil blive bredt tilgængelig over de kommende uger.