Det amerikanske teleselskab T-Mobile er i gang med at efterforske et databrud, der involverer 37 millioner efterbetalte og forudbetalte konti.
Virksomheden har identificeret ondsindet aktivitet 5. januar, hvor nogle "grundlæggende" kundeoplysninger blev indhentet i forbindelse med kompromitteringen - det være sig data som navne, faktureringsadresser, mails og telefonnumre.
T-Mobile mener, at hackerne havde adgang til deres data siden 25. november 2022.
Ingen følsomme data er kompromitterede, oplyser selskabet i angrebet:
"Ingen adgangskoder, betalingskortoplysninger, cpr-numre, offentlige id-numre eller andre finansielle kontooplysninger blev kompromitteret," lyder det i en erklæring.
T-Mobile forventer at pådrage sig betydelige omkostninger i forbindelse med hændelsen.
"Vores efterforskning er stadig i gang, men den ondsindede aktivitet ser ud til at være fuldstændig indkredset på nuværende tidspunkt, og der er i øjeblikket ingen beviser for, at den ondsindede aktør var i stand til at bryde eller kompromittere vores systemer eller vores netværk," lyder det fra en talsperson i virksomheden.
Man er ved at underettet de berørte kunder.
U.S. Federal Communications Commission (FCC) har i den forbindelse åbnet en undersøgelse af hændelsen.
Det er ikke første gang T-Mobile, der har 110 millioner abonnenter, oplever at hackere har succes med at bryde ind i deres systemer. Dengang, i 2021, blev oplysninger på 76,6 millioner mennesker kompromitterede.