Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Nu kommer Volkswagens kompakte SUV - her er prisen på ID.4

ID.4 er Volkswagens første 100 procent elektriske SUV. Den byder på lang rækkevidde, god trækkraft og pæn plads i kabinen. Den kommer til Danmark i slutningen af året, og priserne er netop offentliggjort.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

ID.4 er Volkswagens første 100 procent elektriske SUV. Den byder på lang rækkevidde, god trækkraft og pæn plads i kabinen. Den kommer til Danmark i slutningen af året, og priserne er netop offentliggjort

ID.3 er netop lanceret i Danmark, men inden året er omme, når vi også at sige hej til ID.4, som er en betydeligt større bil. Det er den første fuldt elektriske SUV fra Volkswagen

Den er bygget på MEB-elbilsplatformen, der giver mulighed for at pakke bilens batteri og elektriske drivlinje på en måde, der giver stor rummelighed i forhold til bilens ydre mål. Med 2,77 m er kabinen lige så rummelig som i en konventionel SUV fra klassen over.

Volkswagen ID.4 er bygget på MEB-platformen. Volkswagen ID.4 er bygget på MEB-platformen.

Interiøret i ID.4 er designet efter et Open Space-koncept med panoramaglastaget (standard på ID.4 1 st Max), som næsten strækker sig i hele tagets længde og sender masser af lys ind i bilen, og en fleksibelt indrettet midterkonsol, der ikke er forbundet med instrumentpanelet.

Bagagerummet rummer 543 liter og kan, ved at lægge bagsæderyglænet ned, udvides til 1.575 liter. ID.4 1 st Max er udstyret med en elektrisk betjent bagklap, der har ”Easy Open & Close”-funktion og åbner ved hjælp af en fodbevægelse.

Volkswagen ID.4 bagagerum. Volkswagen ID.4 bagagerum.

Når det gælder bilens lys, er ID.4 udstyret med de nyeste teknologier blandt de interaktive IQ.Light-LED-Matrix-forlygter (standard på ID.4 1ST Max), som byder føreren velkommen med et venligt sving af lygternes projektormoduler, når bilen låses op. LED-Matrix-forlygterne regulerer og optimerer konstant det permanente fjernlys, så vejbanen foran bilen er optimalt oplyst uden at blænde andre trafikanter.

3D-LED-baglygterne (ligeledes standard på ID.4 1ST Max) indeholder dynamisk blinklys, der løber indefra og udad, og lyset fra 3D-LED’erne giver et homogent og tredimensionelt lys. Stoplyset lyser i form af et ”X”. Lygterne afgiver lys i dynamiske funktioner som velkomst og afsked til føreren, og kunden kan vælge mellem to forskellige typer design.

Nyt betjeningskoncept

ID.4 er udstyret med et med instrumentbord uden fysiske knapper og kontakter. Føreren ser de vigtigste informationer på et kompakt display monteret på ratstammen, der betjenes via multifunktionsrattet. På højre side af displayet sidder der en stor vippekontakt, som bruges til valg af gear. I midten af instrumentbordet sidder en stor touchskærm til navigation, telefoni, medier, assistentsystemer og setup af bilen. I ID.4 1 st måler touchskærmen 10”, mens den er på 12” i ID.4 1 st Max. Udvalgte funktioner kan også aktiveres via stemmebetjening ”Hej ID.”, som forstår mange almindelige formuleringer fra dagligdagen, når bilen er online.

Volkswagen ID.4 instrumentbræt. Volkswagen ID.4 instrumentbræt.

To displayteknologier supplerer betjeningskonceptet. Det standardmonterede ID.Light, der ligger som et smalt bånd under forruden, lyser i mange situationer, fx når man skal dreje, eller når man bremser, og hjælper på den måde føreren med letforståelige lyseffekter. Augmented reality-head-up-displayet (standard i ID.4 1 st Max) projicerer navigationspile og andre visninger op på forruden på en måde, så de flyder sammen med det, som du ser ude foran bilen.

ID.4 1ST og ID.4 1ST Max er begge udstyret med navigationssystemet Discover Pro, der sammen med den forudseende adaptive fartpilot optimerer kørslen langs ruten. Trådløs App Connect giver mulighed for mediestreaming via en smartphone, og føreren og passagererne kan integrere deres mobiltelefoner via Android Auto, Apple CarPlay og MirrorLink. Telefoninterfacet Comfort kobler smartphonen op med bilens elektronik (standard i ID.4 1 st Max).

Der hører også en app til bilen. We Connect Start kobler bilen op med ejerens smartphone og den trafikale infrastruktur. Pakken omfatter for det første navigationstjenesterne – dertil hører aktuelle data om trafikflowet og en visning af ladestationer i nærheden, også med liveinformationer. Derudover er de bilrelaterede tjenester inkluderet. ID.4-kunder kan styre opladningen og klimareguleringen via den gratis We Connect ID.-app på en smartphone og også få informationer om batteriets ladetilstand og bilens rækkevidde. Parkeringsklimareguleringen fungerer også, når bilen ikke lader op via elnettet.

ID.4 er udstyret med en række IQ.Drive-assistentsystemer såsom parkeringsassistent, der også har en automatisk manøvrebremsefunktion. Derudover er ID.4 1st-modellerne som standard udstyret med vognbaneassistenten Lane Assist, nødbremseassistenten Front Assist inklusive drejebremsefunktion og undvigehjælp samt den forudseende, adaptive fartpilot med stop & go-funktion samt hastighedsbegrænser. Den adaptive fartpilot regulerer automatisk hastigheden ud fra navigationsdata og vejskilte og sætter fx hastigheden ned før sving, rundkørsler, skilte med hastighedsgrænser og bymæssig bebyggelse. ID.4 er også standardudstyret med en Eco Assistent, der gør føreren opmærksom på, hvornår det ville være fornuftigt at fjerne foden fra den højre pedal og på den måde optimere regenerering af strøm.

Volkswagen ID.4. Volkswagen ID.4.

I ID.4 1st Max er der endnu flere assistentsystemer: Travel Assist regulerer afstanden til den forankørende og holder desuden bilen i midten af vognbanen. For at opretholde denne funktion skal føreren blot let berøre det kapacitive rat. Side Assist advarer mod et kritisk vognbaneskift, og Emergency Assist bremser ID.4 ned til stilstand, hvis føreren ikke længere selv er i stand til det.

Lille men stærk elmotor

Umiddelbart foran bagakslen på ID.4 ligger der en kompakt PSM-elmotor, der driver baghjulene via en 1-trins gearkasse. I de to ID.4 1 st-modeller yder den 204 hk (150 kW), og et drejningsmoment på 310 Nm er til rådighed lige fra det øjeblik, der trædes på speederen. Sprinten fra 0 til 100 km/t. klares på 8,5 sek., og tophastigheden er begrænset til 160 km/t. I 2021 kommer der en topmodel med endnu højere ydelse og firehjulstræk..

Med anhængertrækket (ekstraudstyr) kan den eldrevne SUV trække anhængere på op til 1.000 kg (med bremser ved 12 % stigning).

Stort batteri

ID.4 1 st-modellerne er udstyret med et 77 kWh-batteri (netto), der giver en brugbar rækkevidde på op til 520 km. Volkswagen garanterer, at batteriet efter 8 år eller 160.000 kørte km stadig har mindst 70 % af sin oprindelige kapacitet tilbage.

Den effektfulde rekuperation er en vigtig faktor for den store rækkevidde i ID.4 1 st. Med gearvælgeren kan føreren vælge, om bilen skal genindvinde energi, når speederen slippes. I gearvælgerposition B (brake) omdannes elmotoren til en generator, som sender energi tilbage til batteriet. Ved mange lette opbremsninger under kørsel i dagligdagen overtager elmotoren nedbremsningen alene, og først ved kraftigere opbremsninger aktiveres de hydrauliske hjulbremser også.

Ved en DC-lynoplader, fx fra Ionity, kan ID.4 oplade ved 125 kW. Det giver 320 km på 30 minutter. Ved offentlige ladestandere kan ID.4 lade med Mode 3-kablet, og via We Charge er der adgang til et af de største netværk i Europa med over 150.000 offentlige ladepunkter. Ét enkelt kort giver adgang.

Den officielle lancering af ID.4 sker i starten af 2021. Et begrænset antal ID.4 forventes omkring årsskiftet til Danmark med priser fra 399.995 kr. for en ID.4 1ST og 489.996 kr. for en ID.4 1ST Max (priser gældende til den 31/12 2020).

Tekniske data for ID.4




























































ID.4 1ST og ID.4 1ST Max
Maks. ydelse 150 kW/204 hk
Maks. drejningsmoment 310 Nm
Gearkasse 1-trins gearkasse
Vmax 160 km/t.
0-100 km/t. 8,5 sek.
Nettoenergi i batteriet 77 kWh
Rækkevidde (kunderelevant) Op til 520 km
Længde 4.584 mm
Bredde 1.852 mm
Højde 1.612 mm
Akselafstand 2.766 mm
Luftmodstandsværdi cw 0,28
Bagagerumsvolumen 543 l

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere