Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Rækkevidden må siges at være ret helt afgørende for valget af elbil, men hvad der angives af producenten og hvad der reelt kan opnås passer ikke altid helt sammen. Slet ikke når man tager faktorer som vejrforhold med ind i billedet.
Det norske medie NAF (Norges Automobil Forbund) har derfor lavet en gennemgribende test af rækkevidden på ikke mindre end 29 elbiler. Testen blev foretaget under sommerkørsel af almindelige chauffører på norske veje ved blandede forhold - fra bykørsel til motorvej. Se testen her.
Billigere kilometer end Tesla
Imponerende nok leverede samtlige biler længere rækkevidde end den der er angivet under WLTP-normen (dog var det et andet billede, da NAF testede nogle af samme biler ved vinterkørsel sidste år - se testen her).
Topscorene kommer fra Tesla. På førstepladsen er Model S Long Range (645 km) og på andenpladsen Model 3 Long Range (612 km). Det er ikke helt overraskende.
Måske mere i øjenfaldende er det, at Hyundai Kona electric indtager en flot tredjeplads med 568,4 km på en opladning. Det er nemlig en af de billigere biler på markedet. I Long Range version med batteri på 64 kWt fås den fra 294.995 kroner. Det er over 150.000 kroner billigere end en Tesla Model 3 Long Range.
Således giver Kona electric faktisk længst rækkevidde for pengene, hvis man måler i kroner pr kilometer. Bilen klarede sig også ret godt om vinteren, hvor den med 404,5 km tabte færre kilometer end konkurrenterne fra Tesla.
https://www.altomdata.dk/tesla-model-3-long-range-test-kan-tesla-klare-en-familietur-til-jylland/