Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Det er ikke lang tid siden Kia introducerede den første version af sin fuldt elektriske e-Niro. En rummelig crossover der kombinerer fin rækkevidde med de features man forventer i en god familiebil.
Vi har testet den i det nyeste nummer af Alt om DATA, som netop er kommet på gaden i dag.
Vi kan godt afsløre, at vi er ret godt tilfredse, men også at netop lademulighederne lader lidt tilbage at ønske i forhold til nogle af markedets bedste elbiler.
Det bliver der nu rådet bod på.
Tre gange så hurtig opladning
e-Niro får nu sin første store opdatering. Det ses i det ydre i form af nye kofangere og nye baglygter. I det indre kommer det til udtryk med større skærme - en 8” touch-skærm i Vision modellen og 10,25” navigation i Comfort og Advance modellerne.
Den vigtigste er dog, at e-Niro bliver udstyret med en 3-faset lader i stedet for 1-faset. Det betyder væsentlig lavere ladetid. En forskel der især vil kunne mærkes ved hjemmestandere og offentlige standere. Her kan den første model kun trække på én fase, hvilket betyder, at der maks lades med 3,7 kW. Med den nye 3-fasede lader kan der trækkes tre gange så meget, 11 kW. Du kan derfor have fuld strøm på bilen på ned til 4,5 time.
Der fortsat også mulighed for DC Hurtig-opladning (CCS/Combo) ved op til 80 kW, hvilket kan give en fuld opladning på under en time.
Priserne stiger
Ydelser og batteristørrelser er uændret i den opdaterede e-Niro, som fortsat tilbydes med to forskellige batteristørrelser: 39,2 kWh (136 hk) og 64 kWh (204 hk). Ved blandet kørsel leverer den store batteripakke på 64 kWh en rækkevidde på op til 455 km på en enkelt opladning – 289 km for den lille batteripakke. Rækkevidden ved bykørsel er væsentlig længere – henholdsvis 615 km og 405 km på en opladning.
Forbedringerne i batteriet betyder, at den vejledende pris på e-Niro stiger med 5.000 kr. for alle varianter.
Således kommer priserne på de nye modeller til at blive:
Vision (39,2kW) – 279.999 kr.
Comfort (64kW) – 339.999 kr.
Advance (64kW) – 354.999 kr.
Priserne er inkl. leveringsomkostninger, standard installation af Clever ladeboks og type 2 ladekabel.
På listen over ekstraudstyr er der tilføjet intelligent speed limit warning (ISLW) sammen med blind spot detection (BSD). Pakken koster 11.999,- kr. JBL Premium lydanlæg kan tilkøbes separat til Advance modellen til 6.999,- kr.
I forbindelse med opdateringen fås den nye e-Niro med tre forskellige kombinationer af læderindtræk:
Kunstlædersæder 7.999,- (Comfort / Advance).
Lædersæder med el-førersæde 19.999,- (Advance).
Lædersæder med el-førersæde og hukommelsesfunktion, ventilation i forsæder, varme i bagsæder, BSD og ISLW. 34.999,- (Advance).
Derudover tilføjer KIA en helt ny farve til e-Niro modelprogrammet; Yach Blue.