Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Sådan spotter du fup-konkurrencer på Facebook

Der florerer utallige falske konkurrencer på Facebook, hvor tusindvis af danskere hopper i med begge ben gang på gang. IT-sikkerhedsekspert kommer derfor med 10 tips til at spotte fup-konkurrencer på det populære sociale medie.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Matas, IKEA, Fona, BMW og mange flere har stået model til it-svindlere, der har oprettet falske Facebook-konkurrencer i virksomhedernes navne. IT-sikkerhedsekspert Janus R. Nielsen fra it-firmaet AnyTech365 mener langt fra, at det er et overstået kapitel med falske konkurrencer på Facebook så længe så mange danskere fortsætter med at like, dele og kommentere de falske opslag.

Janus R. Nielsen og AnyTech365 vil hjælpe med at komme problemet til livs, og opstiller derfor 10 tips til at spotte fup-konkurrencerne på Facebook:

1) Tjek om Facebook-siden har et blåt flueben ved siden af virksomhedens navn. Hvis det er tilfældet, betyder det, at siden er blevet godkendt af Facebook og at den dermed er autentisk. Det skal dog nævnes, at det ikke er alle sider uden flueben, der er falske.

2) Tjek info om virksomheden på den pågældende Facebook-side under fanen ”Om”. De falske sider er oprettet hurtigt og har ofte ikke informationer som adresse, telefonnummer, åbningstider osv.

3) Støder du på en konkurrence på Facebook, hvor der kun er et enkelt eller få opslag på siden, er det ofte et tegn på at siden er falsk.

4) Tjek om der er aktivitet på siden. Falske Facebook-sider der oprettes hurtigt har ofte ingen synlige beskeder på væggen. Tjek ”Opslag fra besøgende” og se om der er beskeder, der bliver besvaret af virksomheden.

5) Kig altid efter om der findes flere sider på Facebook fra samme virksomhed. Deltager du fx i en Matas-konkurrence, hvor siden har 200 likes, så sørg altid for at tjek om der er flere Matas-sider. Matas’ originale Facebook-side har over 200.000 likes, så hvorfor skulle Matas oprette en ny side for at lave en konkurrence? Det skal dog nævnes, at der kan være lokale butikker, der opretter egne Facebook-sider.

6) Mange brugere er gode til at informere andre om den falske konkurrence i konkurrencens kommentarfelt. Så tag et kig på kommentarerne før du deltager.

7) Tjek om virksomheden bag konkurrencen overhovedet har en hjemmeside. Der oprettes ikke kun falske konkurrencer i store navne som Matas, Ikea og BMW. Svindlerne ser også en mulighed i at oprette konkurrencer i små eller ikke eksisterende virksomheders navne, og hvis ikke virksomheden har en hjemmeside, kan du næsten være sikker på, at konkurrencen er falsk.

8) Vær ekstra opmærksom på ikke at klikke på links i konkurrencer på Facebook. Disse links kan føre dig til sider, hvor hjemmesidens domænenavn henviser til noget andet, end det virksomheden eller konkurrencen handler om. Hvis det sker, er der stor sandsynlighed for, at både konkurrencen og linket er fup og svindel.

9) Bliver du bedt om at indtaste dine personlige oplysninger, så tænk efter en ekstra gang. For at deltage i en Facebook-konkurrence, der ikke er falsk, er det sjældent, at du bliver bedt om at udlevere personlige oplysninger, så hold dig fra at skrive din emailadresse, telefonnummer og andre personlige informationer.

10) Du bør være skeptisk, hvis præmiens værdi er højere end 10.000 kr. og hvis ikke den er udloddet af en stor, velkendt virksomhed. Brug din sunde fornuft. Hvis præmien virker for god til at være sand, er den det også.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis