Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Black Friday vil give rekordstort websalg

I 2013 kom det helt store gennembrud for Black Friday i webshops i Danmark, hvor alle de store butikker for alvor kastede sig ind i kampen – og i år, hvor vi skriver 2015, er det et must for enhver detailvirksomhed at være med, hvis man vil løfte sin online omsætning.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Mange danske webshops har taget det populære udsalgsfænomen, Black Friday, til sig, og giver forbrugerne mulighed for at gøre ekstremt gode handler i 24 timer, som et startskud til julehandelen. I år starter Black Friday udsalget natten til d. 27. november. Det er dagen efter Thanksgiving, som bliver fejret i USA, og hvor fænomenet Black Friday oprindeligt stammer fra.

Dansk Erhverv forventer i sin prognose for dette års julehandel, at danske forbrugere vil gå på juleindkøb for 8,6 mia. kr. i 2015 – eller 200 mio. kr. mere end sidste års julehandel, og E-handel ventes at udgøre omkring 15 pct. af julehandlen svarende til 1,3 mia. kr. Ifølge Dansk Erhverv sker en voksende del af julehandlen på nettet, fordi flere og flere forbrugere køber online, og fordi mange virksomheder forsøger at fastholde og vinde nye kunder med initiativer som f.eks. Black Friday.

”Baseret på prognosen, kombineret med vores massive kundetilgang indenfor internethandel de seneste par måneder, forventer vi, at Black Friday herhjemme i år vil blive større end nogensinde” siger Camilla Ley Valentin, CCO og medstifter i den danske softwarevirksomhed Queue-it.

Virksomheden henter størstedelen af sin omsætning fra webshops, som benytter Softwaren til at håndtere massive slutbrugermængder i forbindelse med udsalg og andre kampagner ved hjælp af en online kø, som sikrer, at webshoppen fungerer optimalt og kunderne får en fair oplevelse, når der opstår ventetid.

Er man én af de mange virksomheder, som er hoppet med på Black Friday, så er det ekstremt vigtigt, at webshoppen har en strategi for, hvordan de mange samtidige brugere skal håndteres, når det hele går løs. Et nedbrud på et tidspunkt, hvor en virksomhed har investeret store summer i marketing af fx Black Friday og burde omsætte allermest i minuttet, kan være katastrofalt for årets resultat. Det har mange virksomheder, også globalt set, efterhånden fået øjnene op for, i takt med at online-handlen i stigende grad baserer sig på specifikke shopping-dage som f.eks. Black Friday. Massive slutbrugerbelastninger i forbindelse med kampagner bliver mere og mere udbredte, og webshops investerer betydelige summer for at sikre den optimale indtjening.

Queue-it er en dansk virksomhed, som på få år har opnået global succes med deres online kø-system. Queue-it har kunder overalt i verden, og kundelisten tæller herhjemme blandt andet webshops som Illums Bolighus, Irma, Sport 24 og Imerco.

”Når der er høj trafik på et website, så sikrer vores kø-system både en fair kundeoplevelse og vores kunders indtjening, og det er naturligvis hovedårsagerne til vores succes” siger Queue-its CCO og medstifter, Camilla Ley Valentin. ”Unikke online shopping dage, med mange samtidige brugere, som f.eks. Black Friday, skyder op overalt i verden, og vi oplever derfor en stærkt stigende efterspørgsel på vores løsning til især webshops. Vores kunder vil simpelthen ikke acceptere at miste omsætning pga. forlængede svartider eller et decideret nedbrud i årets måske allervigtigste minutter i deres webshop”.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere