Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Mange danske webshops har taget det populære udsalgsfænomen, Black Friday, til sig, og giver forbrugerne mulighed for at gøre ekstremt gode handler i 24 timer, som et startskud til julehandelen. I år starter Black Friday udsalget natten til d. 27. november. Det er dagen efter Thanksgiving, som bliver fejret i USA, og hvor fænomenet Black Friday oprindeligt stammer fra.
Dansk Erhverv forventer i sin prognose for dette års julehandel, at danske forbrugere vil gå på juleindkøb for 8,6 mia. kr. i 2015 – eller 200 mio. kr. mere end sidste års julehandel, og E-handel ventes at udgøre omkring 15 pct. af julehandlen svarende til 1,3 mia. kr. Ifølge Dansk Erhverv sker en voksende del af julehandlen på nettet, fordi flere og flere forbrugere køber online, og fordi mange virksomheder forsøger at fastholde og vinde nye kunder med initiativer som f.eks. Black Friday.
”Baseret på prognosen, kombineret med vores massive kundetilgang indenfor internethandel de seneste par måneder, forventer vi, at Black Friday herhjemme i år vil blive større end nogensinde” siger Camilla Ley Valentin, CCO og medstifter i den danske softwarevirksomhed Queue-it.
Virksomheden henter størstedelen af sin omsætning fra webshops, som benytter Softwaren til at håndtere massive slutbrugermængder i forbindelse med udsalg og andre kampagner ved hjælp af en online kø, som sikrer, at webshoppen fungerer optimalt og kunderne får en fair oplevelse, når der opstår ventetid.
Er man én af de mange virksomheder, som er hoppet med på Black Friday, så er det ekstremt vigtigt, at webshoppen har en strategi for, hvordan de mange samtidige brugere skal håndteres, når det hele går løs. Et nedbrud på et tidspunkt, hvor en virksomhed har investeret store summer i marketing af fx Black Friday og burde omsætte allermest i minuttet, kan være katastrofalt for årets resultat. Det har mange virksomheder, også globalt set, efterhånden fået øjnene op for, i takt med at online-handlen i stigende grad baserer sig på specifikke shopping-dage som f.eks. Black Friday. Massive slutbrugerbelastninger i forbindelse med kampagner bliver mere og mere udbredte, og webshops investerer betydelige summer for at sikre den optimale indtjening.
Queue-it er en dansk virksomhed, som på få år har opnået global succes med deres online kø-system. Queue-it har kunder overalt i verden, og kundelisten tæller herhjemme blandt andet webshops som Illums Bolighus, Irma, Sport 24 og Imerco.
”Når der er høj trafik på et website, så sikrer vores kø-system både en fair kundeoplevelse og vores kunders indtjening, og det er naturligvis hovedårsagerne til vores succes” siger Queue-its CCO og medstifter, Camilla Ley Valentin. ”Unikke online shopping dage, med mange samtidige brugere, som f.eks. Black Friday, skyder op overalt i verden, og vi oplever derfor en stærkt stigende efterspørgsel på vores løsning til især webshops. Vores kunder vil simpelthen ikke acceptere at miste omsætning pga. forlængede svartider eller et decideret nedbrud i årets måske allervigtigste minutter i deres webshop”.