Mario + Rabbids Sparks of Hope
Til trods for at Mario og hans nærmeste vennekreds efterhånden har været indblandet i alskens slags forskellige genrer, var overraskelsen alligevel stor da Nintendo første gang fortalte at de havde etableret et samarbejde med Ubisoft, og at Mario og Rabbids-universerne ville mødes i et strategispil.
Overraskelsen var dog om muligt større da spillet viste sig at være lidt af en perle, der helt uproblematisk krydsede karakterer og verdner, og præsenterede det hele gennem et taktisk strategispil hvor dybden var stor men kompleksiteten lille. Systemer og regler lignede at de var lånt fra Xcom-serien, men humoren og personlighederne var bevaret, og så var der endda blevet gjort et godt stykke arbejde for at gøre det hele så tilgængeligt som mulig.
Alt det kan man kun håbe at se mere af i den kommende efterfølger, og med Mario + Rabbids Sparks of Hope loves der mere frihed til at gå til det hele i eget tempo, mere diverse verdner og større forskellighed mellem de forskellige personligheder og de unikke evner de hver især medbringer til slagmarkerne.
Gotham Knights
Det er mere end syv år siden vi Rocksteady Games færdiggjorde det hidtil sidste afsnit af deres mageløse Batman: Arkham-serie, og den britiske udvikler sidenhen har kastet sig over deres næste superhelte-projekt med Suicide Squad: Kill the Justice League. Det betyder dog ikke at der er trykket pause for flere spil i Batman-universet, og opgaven er sidenhen blevet givet videre til de dygtige udviklere hos WB Games Montreal.
Gotham Knights er navnet på det nye spil og allerede fra første gang det blev vist frem, stod det tydeligt at den nye udvikler har ønsket at gå egne veje. Den første overraskelse er at det hele denne gang udspiller sig i en verden hvor Batman er død, og det derfor er et helte ensemble bestående af Nightwing, Batgirl, Robin og Red Hood der skal sørge for at holde Gotham kørende.
Den anden store overraskelse er at der i høj grad satset på multiplayer, hvor mere end en spiller frit kan bevæge sig rundt i Gotham på samme tid, og enten vælge at løse opgaver selv eller i stedet slå kræfterne sammen.
Den slags massive retningsændringer i forhold til Arkham-serien, samt en præsentation eller to der nok skulle være forberedt lidt bedre, efterlader os med en del spørgsmål til det færdige spil. Alligevel er potentialet så stort at det er svært ikke at skrue op for sine forventninger. Vi håber derfor at den nye udvikler kan holde styr på alle trådene, og lancere et spil der både bevarer de bedste kvaliteter fra Arkham-serien, men samtidigt også giver plads til alle de nye ideer.
God of War Ragnaröck
Få spil har lige så effektivt demonstreret Sonys strategi med at satse kræfterne på gigantiske blockbusters som det forblændende God of War. Ikke kun genoplivede 2018 versionen af serien, en af den japanske gigants mest udkørte serier, men gjorde det også ved binde det hele sammen med en fantastisk velfortalt historie, fabelagtigt skuespil og karakter så levende at de nærmest var umulige at glemme efterfølgende.
Forventningerne til det næste kapitel fra Sony Santa Monica er derfor selvsagt enorme, og at dømme ud fra de brudstykker der er blevet vist fra efterfølgeren virker det at ventetiden har været det hele værd.
Historien udspiller sig denne gang tre år efter det forrige eventyr, men tematisk fortsætter spillet med at udforske Kratos og sønnen Atreus rejse, samtidigt med at de naturligvis konfronteres af flere af de nordiske guder (særligt mødet med Thor ser ud til at blive et brag). Genren er stadig action, men historien ser stadig ud til at være et lige så bærende element som sidst, og man kan derfor blot håbe på at den er skruet lige så godt sammen i denne ombæring.
Der er ingen tvivl om at God of War Ragnaröck samtidigt skal fungere som Sonys største julesællert, og spillet det håber på vil sikre at enhver PlayStation 5-konsol vil blive revet ned af hylderne.