Dansk Retursystems app ”Pant” bliver undersøgt af Datatilsynet.
Appen har til formål at brugere kan få udbetalt pantpenge direkte på sin konto, men tilsynet mistænker, at den indsamler for mange og unødvendige data om brugeren.
Derfor har myndigheden ag egen drift igangsat en undersøgelse med henblik på at tjekke, om appen lever op til GDPR-reglerne.
Det meddeler Datatilsynet på sin hjemmeside.
Ifølge tilsynet prøver appen nemlig blandt andet at spore brugerens placering, læse en lang række oplysninger på enheden og interagere med brugerens bank.
"Når man udvikler en app, skal man gøre sig klart, præcis hvilke af brugernes oplysninger, der er nødvendige for, at appen kan fungere. I dette tilfælde er der noget tyder på, at appen indhenter en del flere oplysninger, end den behøver for at kunne sende et beløb til brugerens konto," udtaler Allan Frank, som er it-sikkerhedsspecialist og jurist i Datatilsynet i meddelelsen og fortsætter:
"Men vi ved det ikke med sikkerhed, og derfor har vi nu taget kontakt til Dansk Retursystem for at finde ud af, hvad appen helt præcis gør - og hvorfor den gør det."
Dansk Retursystem har nu indtil 10. august til at besvare Datatilsynets henvendelse, som kan læses her.