Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Vi kan vel godt blive enige om, at vores arbejdsgiver skal have fokus på jobglæde, en sund arbejdskultur og tilbyde en fleksibilitet, så vi kan få familie og arbejdsliv til at gå op i en højere enhed.
Men bør vi ikke også tale lidt om den gode gamle arbejdsmoral og en gang imellem minde os selv om ikke at tage det for givet at have et job, hvor vi er omgivet af gode kollegaer og en chef, der egentlig er okay ... eller er det gået lidt af mode?
Jobglæde er uden tvivl en vigtig faktor, men det er langt fra kun virksomhedens og chefens ansvar at sikre, at jobglæden er intakt.
Det er også dit og mit ansvar at være opmærksom på, at kollegaerne har det godt og smiler, når de møder ind mandag morgen, og at de gør det samme, når de forlader kontoret fredag efter en fyraftensøl.
Corona har vendt op og ned på meget
Covid-19 har på rigtig mange områder vendt op og ned på den måde, vi arbejder på.
Langt hen ad vejen har det også været tiltrængt nu, hvor over 60 procent af Danmarks it-professionelle er enige om, at måden, vi arbejdede på før corona, var gammeldags.
Det har også åbnet for, at vi har fået en større fleksibilitet, hvor vi før ofte kun tog en enkelt dag på hjemmekontoret, fordi den lokale VVS’er havde meldt sin ankomst mellem 07.30 – 15.00.
Nu arbejder vi hjemme, fordi det bare giver mening – , ikke kun for arbejdsgiveren men også for dig og din familie.
Bagsiden af medaljen
Men der er også den berømte bagside af medaljen, og den skal vi alle være opmærksomme på og tage ejerskab for.
Covid-19 har sat trivslen og dermed også vores jobglæde under pres.
Balancen mellem arbejde og privatliv flyder mere og mere sammen, og mange får sværere og sværere ved at navigere i det, vi på moderne sprog kalder for ”work life balance”.
Det bekræfter vores undersøgelser også. Vi kan se, at 33 procent føler sig isoleret, samtidig med at 32 procent tror, vi vil se flere tilfælde af stress og mistrivsel.
Du kan også passende stille dig selv spørgsmålet:
”Hvornår har du sidst registeret en sygedag, hvor du har tilbragt dagen under dynen - uden at åbne din bærbare eller besvaret et opkald fra chefen?”. Eller ”hvornår har du sidst taget barnets første sygedag, hvor du har været nærværende og til stede for dit barn?”
Det er ikke spørgsmål, som jeg griber ud af den blå luft.
Det er spørgsmål, der dukker op, fordi vi ved, at næsten halvdelen af Danmarks it-professionelle har haft færre sygedage under hjemmearbejdet.
Det kan selvfølgelig være fordi, vi bliver udsat for mindre smitte, men ved nærmere eftertanke er det nærliggende at tro, at vi arbejder, selvom vi burde ligge under dynen med en kop te med honning.
Hank op i arbejdsmoralen
Så jeg vil gerne appellere til at vi alle hanker lidt op i arbejdsmoralen, og at vi alle tager et fælles ansvar for hinandens jobglæde og trivsel – også selvom det ikke lige fremgår af jobbeskrivelsen.
Chefen ser ikke alt, og ofte er en kollega langt bedre til at spotte, hvordan temperaturen er på en afdelings jobglæde.
Tager vi ikke et fælles ansvar for hinanden, vil vi se flere tilfælde af både stress og mistrivsel.
Og når filmen først “knækker” i en udviklingsafdeling, stiger arbejdspresset på resten af teamet, og så bliver vi for alvor udfordret.
Flere vil så blive stresset og risikerer at bukke under, og det ender med at skade både os som medarbejdere, virksomheden og den ellers så sunde arbejdskultur.
Et godt råd: Husk at være nærværende og opmærksom, når du stiller spørgsmålet ”hvordan har du det?”. Og stil det gerne to gange, hvis du føler, du ikke får et ærligt svar.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.