Microsoft, Google og Whatsapp er havnet på kedelige liste over de virksomheder, hvis brands oftest bliver forsøgt kopieret, når kriminelle sender phishing-mails.
Det er dog DHL, hvis brand oftest bliver brugt, når der bliver sendt snydemails. Det er første gang, DHL er i toppen på den liste.
Det viser en opgørelse over de 10 virksomheder, hvis navne oftet anvendes til phishing-forsøg fra Check Point Research, skiver Zdnet.
Ifølge Check Points tal blev DHL's logo og firmanavn anvendt i hele 23 procent af alle phishing-angreb i løbet af de sidste tre måneder i 2021.
På en klar andenplads har de kriminelle kastet deres kærlighed over Microsoft, der blev brugt i 20 procent af snyde-mails i de tre måneder.
Herefter følger WhatsApp med 11 procent, mens Google indgår i 10 procent.
Som årvågen mailbruger bør man ifølge en forsker fra Check Point dog generelt huske, at cyberkriminelle er opportunister og ofte vil drage fordel af trends og forbrugertendenser, når de ved at efterligne populære mærker, forsøger at snyde deres ofre.
Det er sandsynligvis også forklaringen bag, at DHL er blevet udnyttet så meget - formentlig i et forsøg på at udnytte det skyhøje antal nye og potentielt sårbare online shoppere i løbet af årets travleste online shopping-periode hen over julen.
Check Point fandt også, at sociale medieplatforme også blev forfalsket, hvor websteder som LinkedIn flyttede sig fra 8. til 5. plads sammenlignet med tredje kvartal og nu tegner sig for 8 procent af alle phishing-relaterede angreb.
Her er de 10 brands, der bliver brugt mest i phishing-mails:
1. DHL (23 procent)
2. Microsoft (20 procent)
3. WhatsApp (11 procent)
4. Google (10 procent)
5. Linkedin (8 procent)
6. Amazon (4 procent)
7. FedEx (3 procent)
8. Roblox (3 procent)
9. PayPal (2 procent)
10. Apple (2 procent)