Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Der er ingen tvivl om, at apps er blevet en væsentlig kilde til indtjening for mange virksomheder de seneste år.
En veludviklet app kan forstærke kunderelationen, skabe forretning og give dig uvurderlige input om de mennesker, du ønsker at være i dialog med.
Desværre står overskrifterne i kø, når snakken falder på udvikling af digitale produkter som eksempelvis apps.
Kuldsejlede projekter, voldsomme budgetoverskridelser og lanceringer, der udskydes gang på gang, er blot nogle af de mest hyppige. Scenarier, der kan få selv de mest entusiastiske app-indkøbere til at løbe skrigende bort.
Det er da også korrekt, at app-udvikling kan være en dyr fornøjelse.
Vi plejer at sige, at det er dyrt at eksperimentere i kode. Dog vil jeg vove den påstand, at man ved at prioritere prototyping i sin udviklingsproces mere eller mindre kan undgå ovenstående problematikker.
Min erfaring er entydig; jo bedre prototypen er, desto bedre rammer man forretningsbehovene og udvikler en app, der er brugervenlig og holder sig inden for budget.
Ligner en klassisk markedsundersøgelse
På mange måder adskiller prototyping sig ikke synderligt fra en klassisk markedsundersøgelse.
Inden du introducerer et nyt produkt på markedet, stikker du en finger i jorden hos din målgruppe og undersøger, hvad de reagerer positivt og negativt på.
Den viden anvender du i dit videre arbejde, så forbrugerne ender op med et produkt, der matcher deres behov og løser deres problemer.
Helt overordnet ser jeg seks store fordele ved at arbejde med prototyper i forbindelse med app-udvikling:
1. En prototype er billig. Det betyder, at der frigives flere ressourcer til udviklingen, hvilket i sidste ende er med til at styrke det endelige produkt.
2. En prototype giver indsigt. Du får mulighed for at teste koncepter og interaktionerne i direkte samspil med brugerne.
3. En prototype tegner et klart billede af IT-kravene, så såvel arkitekturen som integrationerne til andre systemer bliver tydelige for alle.
4. En prototype gør hele udviklingsprocessen mere smidig, hvilket har en positiv effekt på samarbejdet med udviklere og designere. Tit er det muligt at fremskynde udviklingen, fordi man ofte meget hurtigt i udviklingsprocessen bliver klar over, hvordan behovene ser ud.
5. En prototype tydeliggør forretningens behov, for en prototype siger mere end mange slides og sider med kravspecifikationer.
6. En prototype kommunikerer den endelige løsning på et meget tidligt tidspunkt – til alle stakeholders i virksomheden.
Prototyping er således en meget direkte indgang til viden om, hvordan forbrugerne tager stilling til et konkret produkt. Uanset om der er tale om en app, der ikke findes i dag, eller om du ønsker at afsøge nye features og løsninger på eksisterende apps.
Jeg vil gå så langt som at spørge – har du råd til at lade være?
Sådan griber du det an
Her er mine seks gode råd til, hvordan man griber prototyping bedst an:
1. Indsaml eksisterende data og indsigter om kundernes behov og problemer
2. Skitser det primære problem, der skal løses for kunden
3. Draft et antal design-skærme og et simpelt flow
4. Skab en mobil digital prototype, der testes i brugssituation blandt udvalgte interne stakeholders og eksterne kunder
5. Indsaml findings og præsenter forbedringsforslag til prototypen
6. Design færdig prototype, som de mobile udviklere kan programmere den endelige app ud fra
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.