Færre end hver tiende læser altid betingelserne, når de tilmelder sig tjenester eller downloader apps.
Det er konklusionen på en ny undersøgelse blandt 2.000 danskere, som Userneeds har lavet for Ingeniørforeningen, IDA.
Bare otte procent svarer her, at de "altid" læser betingelserne, mens 21 procent melder, at de "ofte" læser betingelserne.
Og kun hver 20. svarer, at de sætter sig grundigt ind i, hvad de faktisk har accepteret.
Ifølge IDAs tekniske talsperson på it-området, Kåre Løvgren, er det en god idé at sætte sig ind i vilkårene, selvom de ikke kan måle sig med en god skønlitterær bog.
"Vi møder de her vilkår og betingelser overalt i den digitale verden, og de er ofte meget lange og knudrede. Derfor kan jeg godt sætte mig ind i, at kun meget få læser alt det med småt, når de downloader en app. Men jeg mener, at det er en god idé at bruge lidt tid på at læse vilkårene, inden man installerer en app til sig selv eller sit barn," lyder det fra ham i en meddelelse.
Ifølge Kåre Løvgren bør man altså tage sig tid til at læse bilagene igennem, for de kan ifølge ham være skræmmende løsning, når man finder ud af, hvor meget personligt data, man afgiver om sig selv eller sine børn for at få adgang til tjenesterne.