Inden Amazons indtog i Sverige, blev handelsgiganten frygtet for dens poteniale til at overtage det svenske marked. Men et halvt år efter mærker Sveriges netbutikker stadig ikke mærket de store forandringer efter Amazons indtog.
Det fortæller leder af Boston Consulting Group i Sverige David Sandberg til Finans. Han er forfatter af konsulenthusets rapport om Amazon i Norden.
Samme budskab lyder fra Niels Ralund, der er e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv.
"Man kan næsten ikke måle deres tilstedeværelse," siger han.
Flere grundes kan spille ind, men blandt andet priser,d er ikke matcher dem, som handelsplatformen normalt er kendte for, kan være en årsag.
Eksempelvis kan kun 14 ud af 500 tilfældigt udvalgte varer inden for skønhed og pleje hos Amazon slå priserne i andre svenske netbutikker. I en tilsvarende måling på Lego-produkter var Amazon billigst 13 procent ad gangene.
Men det kan være stilhed før stormen, for Amazon har endnu ikke lanceret selskabets Prime-medlemsordning i Sverige endnu. Ordningen belønner loyale kunder med gratis fragt og andre goder. Det er her, der spås et ryk i markedet.
Amazon slog dørene op for kunder på Amazon.se 28. oktober 2020 med et top moderne lager i Eskilstuna lidt uden for Stockholm.