Artikel top billede

(Foto: Kai Wenzel)

Ingen vil bruge Googles nye annonce-teknologi: "Vil skade brugerens privatliv væsentligt under dække af at være privatlivsvenligt"

Ingen browser-leverandører har indtil nu sagt ja til Googles nye annonce-teknologi. Flere beskylder teknologien for at gøre det omvendte af, hvad den lover: Nemlig at invalidere brugernes privatliv. Se her om du er en af dem, der har fået testversionen i din browser.

Ingen browser-leverandører ser ud til at ville have noget at gøre med Googles nye privatlivsvenlige annonce-teknologi at gøre. Flere af leverandørerne beskylder teknologien for at skade brugeres privatliv istedet for at beskytte det.

For få uger siden meddelte Google, at selskabet begyndte at teste en ny annonceteknologi i Google Chrome kaldet Federated Learning of Cohorts (FLoC).

Teknologien anvender en algoritme til at se på brugernes browserhistorik og placere vedkommende i en gruppe af mennesker med lignende browserhistorik. Derfra kan annoncører målrette deres reklamer mod denne fælles gruppe.

Det er mere privat end cookies, men det er også kompliceret og har nogle potentielle farer for brugerens privatliv, hvis det ikke implementeres rigtigt.

I værste tilfælde kan FLoC ende med at lække følsomme oplysninger.

"ikke gavnligt for brugerne ubevidst at give deres privatliv væk"

Flere browser-leverandører har sagt klart fra overfor FLoC-teknologien.

Blandt andet skriver browserselskabet Brave:

"Det værste aspekt af FLoC er, at det skader brugerens privatliv væsentligt under dække af at være privatlivsvenligt."

Hos browseren Vivaldi skriver teamet bag:

”Vi støtter ikke FLoC API og planlægger at deaktivere den, uanset hvordan den implementeres. Det beskytter ikke privatlivets fred, og det er bestemt ikke gavnligt for brugerne ubevidst at give deres privatliv væk for Googles økonomiske gevinst. ”

Til the Verge siger browser-leverandøren Opera, at:

"Mens vi og andre browsere diskuterer nye og bedre annonceringsalternativer til beskyttelse af privatlivets fred til cookies inklusive FloC, har vi ingen aktuelle planer om at aktivere funktioner som denne i Opera-browserne i deres nuværende form. Generelt synes vi dog, det er for tidligt at sige, i hvilken retning markedet bevæger sig, eller hvad de store browsere vil gøre."

Er Microsoft med på vognen?

Googles øjne er særligt i disse dage vendt mod Microsoft Edge, som er en af de få store mastodonter på markedet.

Siger Microsoft nej tak, kan meget tyde på, at Google kommer til at gå enegang med FLoC-funktionen.

Til spørgsmålet om, hvorvidt Microsoft Edge regner med at gøre plads til FLoC-funktionen, svarer selskabet:

"Ligesom Google understøtter vi løsninger, der giver brugerne klart samtykke og ikke omgår forbrugernes valg. Derfor understøtter vi ikke løsninger, der udnytter ikke-godkendte brugeridentitetssignaler, såsom fingeraftryk."

Fra Mozilla, der ejer FireFox-browseren, er svaret noget mindre kryptisk:

"Vi evaluerer i øjeblikket mange af de forslag til beskyttelse af privatlivets fred, herunder forslag fra Google, men har ingen aktuelle planer om at gennemføre nogen af ​​dem på nuværende tidspunkt."

Google-FLoC er stadig blot et forslag. Google selv siger, at det gerne vil gøre den til en grundlæggende del af internettet og ikke blot en ny funktion i sin browser.

Websted der afslører bruger-test af funktionen

Hos Electronic Frontier Foundation, som er meget imod FLoC, har man lavet et websted -amiflocked.org - der fortæller dig, om du er en af ​​de Chrome-brugere, der er inkluderet i Googles tidlige tests af FLoC-teknologien.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering