Godmorgen.
Her kommer onsdagens morgen-briefing fra Computerworld.
I næste måned er det tre år siden, at GDPR-lovgivningen trådte i kraft.
Men ifølge dagens første nyhed, så tyder det på, at den stadigvæk bliver opfattet som problematisk i mange danske virksomheder:
Ny undersøgelse: Danske virksomheder ser stadigvæk GDPR som en byrde
GDPR-lovgivningen bliver stadigvæk oplevet som en byrde for de danske virksomheder, selvom de nu har haft snart tre år til at vænne sig til den.
Det viser en undersøgelse som Visma Dataløn har gennemført blandt sine brugere.
I undersøgelsen svarer 58 procent af de adspurgte, at det i enten høj eller nogen grad er en byrde for dem at overholde GDPR.
Det fremgår desuden af undersøgelsen, at selvom et flertal af de adspurgte mener, at de overholder GDPR, så har 30 procent ikke en plan for håndtering af datalæk og 23 procent er ikke klar over de har en sådan plan.
"Det er ikke nødvendigvis overraskende, at reglerne stadig giver virksomhederne udfordringer, fordi de jo forventes at have fuldstændig styr på deres dokumentation og procedurer for behandling af persondata. Modtager virksomheden et besøg fra Datatilsynet, kan det ende med en meget høj regning, hvis der ikke er styr på det," siger legal consultant Sille Sloth fra Visma Dataløn ifølge en pressemeddelelse.
Dansk tech-iværksætter vil sikre 270.000 ekstra vaccinedoser
Ved hjælp af en teknologi, der blandt andet består af en holder til en smartphon og et hætteglas samt en sprøjte hævder den danske tech-startup RobinTech, at den kan sikre 270.000 ekstra vaccinedoser i de kommende to måneder.
Det skriver Ritzau.
Det kan lade sig gøre, fordi selskabet har udviklet en særlig præcisionsmetode, der kan hente syv vaccinedoser i stedet for seks ud af hvert hætteglas.
Helt konkret kan teknologien ved at anvende telefonens kamera sikre, at man får hentet en helt præcis vaccinedosis ud af hætteglasset hver gang.
Robintech er stiftet af Martin Vesterby der udover at være læge og health-tech-iværksætter også er stifter af det danske whisky-destilleri Stauning Whisky.
Svensk fintech-startup vil udfordre Danske Banks investerings-app
Den svenske fintech-virksomhed Lysa forbereder nu en entre på det danske marked, hvor selskabets såkaldte investeringsrobot blandt andet skal udfordre Danske Banks June.
Det skriver Børsen.
Lysa blev i 2017 stiftet af Patrik Adamson, Emilie Andersson og Henrik Littecke, og selskabet forvalter i dag 7,5 milliarder kroner for 60.000 betalende kunder. Til sammenligning forvalter June 2,5 milliarder kroner.
Dansk søfarts-startup vinder kontrakt med Shell
Den danske startup Scoutbase har netop landet en kontrakt med Shell.
Det oplyser KMD, der er investor i virksomheden i en pressemeddelelse.
Scoutbase er stiftet i 2017 og har udviklet en chatbot, der kan forhindre ulykker til søs.
Hver anden dag stiller chatbotten alle medarbejderne et spørgsmål om det fysiske og psykiske arbejdsmijlø, når de logget på skibets wifi.
Data bliver efterfølgende indsamlet, analyseret og brugt til at forbedre sikkerheden ombord på skibet.
”Det skriger jo egentlig til himlen, at man ikke systematisk har inddraget data fra mandskabets tilstand i arbejdet med sikkerheden til søs. Det skyldes nok i høj grad, at det kan synes svært at kvantificere og analysere den menneskelige faktor. Derfor er vi også enormt glade for at opleve, at Scoutbase’s værktøj kan rykke på den del af sikkerhedsarbejdet,” siger Bosiljka Kozomara, forretningsudvikler hos Scoutbase ifølge pressemeddelelsen fra KMD.
Stor opbakning til coronapas
Hele 67 procent af danskerne mener, at det er en god ide at anvende et coronapas i forbindelse med genåbningen, mens blot 16 procent mener at det er en dårlig ide.
Det viser en Voxmeter-måling, som Ritzau har foretaget.
”Vi har set, at der er en høj grad af tillid til de værktøjer, som sundhedsmyndighederne bruger,” siger Micael Bang Petersen, professor i statskundskab på Aarhus Universitet og leder af det såkaldte Hope-projekt, til Ritzau.
Om dagen i dag: IBM lancerede banebrydende mainframe
Den 7. april 1964 offentliggjorde IBM selskabets ”System 360” mainframe-arkitektur, der bestod af modellerne Model 30, Model 40, Model 50, Model 60 og Model 70.
System 360 kom til at danne grundlag for IBM’s succesrige mainframe-forretning i efterfølgende år. Op gennem 60’erne sad IBM således på 65 procent af det amerikanske mainframe-marked.