Det nye sociale medie Clubhouse har opnået stor medfart på kort tid. Men det sker på bekostning af brugernes data, mener dataetiske rådgivere.
Det skriver erhvervsmediet Finans.
10 mio. brugere og en værdisætning på mere end 1 mia. dollar - over 6 milliarder kroner - er Clubhouse vokset til på ét år. Men det er sket blandt andet fordi platformen har valgt at se stort på dataetiske regler.
Søgning på telefonkontakter uden samtykke
Appen foreslår brugerne at invitere nye medlemmer ved at vise brugerne en liste med deres private kontakter i telefonen og oplyse, hvor mange bekendte hvert navn har i klubhuset.
Men dette kan nu lade sig gøre, fordi SoMe-platformen foretager søgninger på telefonnumrene uden at have fået tilladelse til det fra de endnu ikke inviterede navne.
Læs også: Den hypede lyd-app Clubhouse udsat for hack
Optager samtaler
Clubhouse optager også alle samtaler på platformen. Det sker i tilfælde af beskyldninger om injurier.
»Det undrer mig, at et socialt medie i 2020 ikke tænker privatdatabeskyttelse ind fra begyndelsen i stedet for at gentage de øvrige sociale mediers fejl," siger Astrid Haug, som rådgiver organisationer om deres digitale tilstedeværelse.
Hun mener ikke, at Clubhouse lever op til gængse principper for privatliv og dataetik. Og medstifter af tænketanken DataEthics, Pernille Tranberg, kalder det en systematisk overtrædelse af reglerne.
GDPR-formidleren Thorleif Gotved er sågar klar til at anmelde Clubhouse-platformen til myndighederne, efter at have søgt indsigt i sine egne data hos tjenesten.
Clubhouse er en lydapp, hvor du kan netværke og deltage i samtaler og møder.