Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter
Har du også hørt om dem – og undret dig over hvorfor de i disse måneder dukker af jorden som padehatte på en fugtig skovbund?
”Employee engagement apps”, ”pre- og onboarding apps”, ”mobile intranets” – kært barn har mange navne.
Hvorfor er det, at der pludseligt er så stor fokus på de mobile medarbejdere, og kan det virkeligt passe, at du skal bygge parallelle infrastrukturer op, baseret på skærmstørrelser?
Ifølge Deloitte er 70-80 procent af den globale medarbejderstyrke mobil og sidder ikke bag en pc. Det er såkaldte ikke-kontorbundne medarbejdere, som er en integreret del af organisationen, men uden at være en del af den klassisk etablerede it-infrastruktur og uden et fast tilhørsforhold til kontoret.
Har fået en stemme
Med udbredelsen og demokratiseringen af informationskanaler i samfundet er transparensen i virksomhederne blevet højere.
Den ansatte på gulvet har fået en stemme, og én stemme kan hurtigt blive til mange i en SoMe-drevet virkelighed.
Ingen virksomhed har råd til at tabe sit image på gulvet, og alle virksomheder har brug for medarbejdere i alle lag, som føler sig hørt, informeret, inkluderet og talt til i øjenhøjde.
Virksomhedernes kultur har afgørende effekt på evnen til at tiltrække de bedste medarbejdere og skabe en historiefortælling, som alle stake-holders køber ind i og som kan omdannes til top- og bundlinje.
Den teknologiske lim, som muliggør at binde alle ansatte sammen på tværs af lag og lokaliteter, har vist sig at være smartphonen.
Om det er via bring-your-own device eller virksomhedens egne devices, så har udbredelsen af mobile devices gjort det muligt at få de ikke kontorbundne medarbejdere i tale og i dialog på en helt anden måde end hidtil.
Derfor har man de seneste få år set en række dedikerede mobil apps ramme B-t-B markedet med specialiseret funktionalitet til pleje de decentrale mobile medarbejdere.
Dette er apps, som dækker den mobile medarbejders behov for inklusion, kommunikation, motivation og læring målrettet, kreativt og effektivt. Men hvad med de andre medarbejdere – de kontorbundne, de desktop-baserede medarbejdere?
Binder ikke medarbejderne sammen
Det store fokus på mobile devices har den fundamentale uhensigtsmæssighed, at den netop ikke binder alle medarbejdere sammen, men derimod skaber parallelstrukturer og behov for flere systemer til at dække alle medarbejderes behov.
Pludselig skal HR arbejde i flere systemer, for at lave sin pre-, on- og off-boarding af medarbejdere og lave sine pulsmålinger på trivslen.
Eller alternativt skal de tvinge de mange medarbejdere, som naturligt i det daglige sidder med deres bærbare pc'er og desktop-maskiner, til pludseligt at skifte til deres mobiltelefon og arbejde på denne for at være en del af firmaets infrastruktur.
Det samme gælder kommunikationsafdelingen, som nu skal sende nyhedsstrømme ud på to forskellige platforme og vedligeholde informationer flere steder.
Selv Microsoft med deres netop lancerede Viva Employee Experience Platform har valgt ikke at anlægge en mobile first strategi.
Microsoft lancerer en software suite, som ikke er bundet og begrænset til størrelsen af medarbejderens skærm, men som enten tilpasser sig automatisk, eller kommer i flere versioner, som kan afvikles på hvilken skærm medarbejderen måtte foretrække – løsningen er hybrid.
Ønsker man at nå sine medarbejdere, så bør det ikke betyde noget, om medarbejderen står decentralt i en butik med en smartphone, sidder på et rådhus bag sin computerskærm, eller sidder i en frokoststue og ser på en infoskærm. Den hybride skærmtilgang muliggør at ét og samme system håndterer alle device-typer.
Et misfoster
Mobile frst i en BtC eller CtC-verden kan i mange tilfælde give god mening, men i en BtB-verden er det et misfoster, og vel og mærke et unødvendigt misfoster. Employee experience platforme, digital workplaces, intranets mv. bør bygges og leveres som hybride systemer, som ikke låses fast til udvalgte skærmstørrelser og brugsscenarier.
Hvad sker der, når man begynder med at bygge Mobile First? Det svarer til, at man planlægger at bygge sit hus med husets aptering først.
Man begynder med at bygge tagrenden, skabene og skillevæggene og venter med at bekymre sig om jordbundsundersøgelse, støbning af fundamentet og kloakeringen til sidst.
Man kan som bekendt ikke bygge baglæns, og man må derfor ofte begrænse sig til de meget synlige slutbruger features, som så efterfølgende vanskeligt lader sig integrere dybere ned i virksomhedens it-fundament, rettighedsstruktur og sikkerheds-setup.
Køber man derimod som virksomhed, et system – et Intranet, en employee experience platform, en digital workplace – som er lavet til et reel tværorganisatorisk behov, så får man et system, som kan tilpasses virksomhedens infrastruktur, og hvor glasuren på lagkagen i form af de lækre slutbrugerfeatures enten er en del af pakken eller altid kan tilføjes.
Front end teknologi anno 2021 gør det ikke vanskeligt at lave state-of-the-art slutbruger features, og det er slet ikke nødvendigt at skære de mere stationære kollegaer fra, for at opnå de gode brugsoplevelser.
Det kan let blive hybris for dig næste gang, du handler systemer, medmindre du tænker hybrid fra begyndelsen.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.