Hos Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) oplever man alt for ofte, at leverandører, der taber offentlige udbud, ikke vil acceptere udfaldet og i stedet indleder klagesager.
Ren chikane, lyder det fra SKI's direktør Signe Lynggaard Madsen.
Det skriver ITWatch.
"Jeg kunne godt tænke mig, der var noget mere mod og mandshjerte i leverandørbranchen. Vi oplever ofte det, vi kalder chikaneklager, hvor formålet er at forsinke, at en kontrakt bliver indgået, eller at chikanere og gøre livet surt for konkurrenter, der måtte have vundet," siger hun til mediet og nævner en række klager over de to it-udbud 02.15 it-rådgivning og 02.17 it-konsulenter som de nyeste eksempler.
Klagerne førte til, at SKI i maj 2020 valgte at annullere de to udbud.
Det kan du læse mere om her: SKI annullerer to vigtige udbud: Starter processen forfra
Fra 2010 og frem til i dag har SKI, der formidlede offentlige indkøb for 10 milliarder kroner i 2020, haft 63 klagesager ved Klagenævnet for Udbud.
Af de klagesager har SKI tabt fire sager - ingen af dem på it-området, hvor der i alt har været 15 med et enkelt forlig.
Hvor SKI ifølge Signe Lynggaard Madsen oplever mange klagesager, er det helt anderledes for de private udbud, hvor SKI-direktøren mener, at leverandørerne kigger indad i stedet for at lede efter små fejl.
Hun gør det samtidig klart, at konsekvensen af klagerne er et mere rigidt udbudssystem med flere regler.
Både Rikke Zeberg, direktør for DI Digital, og chefkonsulent Martin Jensen Buch fra IT-Branchen afviser overfor ITWatch SKI's kritik om, at der skulle være mange klager.