I jobcenteret i Randers Kommune er medarbejderne ved at bukke under af en voldsomt stigende sagsmægnde, der har stået på, siden Randers blev pilotkommune for det nye ydelsessystem, KY.
Det skriver HK.
I et halvt år har Randers anvendt KY, der blandt andet skal varetage udbetalinger af kontanthjælp.
Men det har været alt andet end en god oplevelse.
"Det er en meget alvorlig situation, mine kollegaer står midt i netop nu. Gode kollegaer rejser, nogle er sygemeldt med stress, andre bliver hjemsendt for at undgå sygemeldinger," udtaler Margit Simonsen, TR på jobcentret i Randers Kommune, hvor ydelsesafdelingen hører under.
"Ledelsen bakker os op og har indtil videre ansat syv vikarer for at hjælpe Ydelseskontoret gennem denne store opgave. Men selv med syv vikarer må vi desværre konstatere, at vi forsat ikke når i mål med opgaverne."
Mens jobcenteret har været i pilotfasen er antallet af ubehandlede ansøgninger steget fra otte til nu 163 - svarende til en stigning på knap 2.000 procent.
Ligeledes er sagsbehandlingstiden eksploderet - fra fem dage til fem uger.
Stærkt forsinket KY indeholder gammel lovhenvisning
Kombit er projektansvarlig for KY, mens systemet leveres af Netcompany.
KY skulle oprindeligt være leveret med udgangen af 2017, men blev siden stærkt forsinket og opgaven skiftede fra EG til Netcompany, som dog også har oplevet problemer.
Det kan du læse mere om her: EG og Netcompany udskyder stærkt problemfyldt kæmpesystem til kommunerne igen: Bliver nu mindst to et halvt år forsinket.
Fra jobcenteret i Randers lyder en af kritikpunkterne, at systemet lægger op til helt nye arbejdsgange, som er mangelfulde og fejlbehæftede.
Blandt andre kritikpunkter peger Randers Kommune på standardbreve i systemet, som indeholder gamle lovhenvisninger og trækker forkerte dataoplysninger.
KY kunne i begyndelsen slet ikke sende breve til borgerne, og nogle borgere fik ikke deres personfradrag, lyder det fra kommunen.
Læs også: Det stærkt forsinkede kommunale kæmpesystem, KY, på vej i pilottest: Tre kommuner skal prøvekøre