Godmorgen og velkommen til tirsdagens morgen-briefing!
Dagens tidlige overblik er nedfældet af Ditte Vinterberg Weng.
I dag kåres de bedste Microsoft-partnere i Danmark
I dag afholdes Microsoft Partner Awards 2021, hvor Microsoft uddeler priser til virksomhedens bedste partnere.
"Nomineringerne og priserne er vores måde at sige stort tak til vores partnere. Det er dem, der driver meget af den reelle innovation. Vi stiller platforme til rådighed, men det er partnerne, der sørger for at få det i produktion hos kunderne," har Anne Marie Kindberg direktør for Marketing & Operations hos Microsoft Danmark tidligere sagt til Computerworld.
Normalvis afholdes arrengementet som en typisk award-uddeling med gallamiddag og rød løber. Men i år bliver begivenheden holdt virtuelt, hvor Microsoft streamer fra det danske hovedkontor i Lyngby.
I alt har Microsoft inviteret 20 Microsoft-partnere. Blandt de nominerede ligger Proactive, Delegate, Inspari og Venzo i top med flest antal nomineringer.
Begivenheden starter klokken 14.00, og du kan læse med på Computerworld, når vinderne af de prestigefyldte priser bliver afsløret.
Microsoft og SAP fletter sig tæt sammen
Softwaregiganterne Microsoft og SAP udvider nu partnerskabet ved at integrere Microsoft Teams på tværs af SAP-løsninger.
Implementeringen kommer af det senste års skiftende kundebehov til i højere grad at afvikle møder, kommunikere og samarbejde virtuelt.
”Digital transformation har aldrig hastet mere” siger Satya Nadella, Microsoft CEO i en pressemeddelelse.
”Ved at bringe styrken fra Azure og Teams sammen med SAPs løsninger vil vi hjælpe flere virksomheder og organisationer med at udnytte fordelene ved cloud, så de fremover hurtigere kan tilpasse sig og innovere”.
Microsoft Teams vil i fremtiden blive en del af SAP-løgningser som SAP S/4HANA (intelligent ERP suite), SAP SuccessFactors (HR) og SAP Customer Experience (kunderejse).
Dansk spilsucces har omsat for 300 millioner kroner
Den danske spilproducent Ghost Ship Games melder ud, at producentens første spil Deep Rock Galactic, der blev lanceret i 2018, nu har omsat for 300 millioner kroner.
Det skriver spilvirksomheden i en pressemeddelselse.
Spillet har i alt solgt over to millioner eksemplarer på PC og Xbox. Og på Steam alene i 2020 havde spillet i gennemsnit 46.300 aktive spillere dagligt. Både salget og brugerbasen er således tredoblet siden 2019.
Ghost Ship Games har regnet ud, at spillere sammenlagt har brugt mere end 8.000 år på minedrift af Morkite - et imaginært mineral, der vises i Mining Expedition-missionen i Deep Rock Galactic - på den virtuelle planet Hoxxes siden spillets lancering i 2018.
”Det er et grundlæggende princip i vores studie, at vores spil ikke kun handler om at arbejde sammen når man spiller dem, men også i den måde, de er bygget på," siger Søren Lundgaard, administrerende direktør for Ghost Ship Games.
Amerikanere får digitalt vaccine-bevis
Borgere i Los Angelses tilbydes et digitalt pas som dokumantation for, at man er blevet vaccineret.
Passet kan man tilføje til sin Apple Wallet eller Google Wallet, der er tjenester, der holder brugeres digitale dokumenter - som billetter og kvitteringer. Alternativt kan man også modtage beviset som pdf.
Den digitale løsning, kommer dog ikke uden problemer. For det er ikke muligt for myndighederne at tjekke, om vaccine-passet er legitimt eller ej.
Da der endnu ikke eksisterer en international standard for ordninger af vaccinepas, har virksomheder ingen drejebog at læne sig op ad, når de skal tænke lovgivning eller etisk ind i de interne politikker og teknologier de vælger for området.
Flere techgiganter - som Microsoft og Oracle - arbejder lige nu på en ny filtype, som kan bruges til vaccinepas.
Google tilbyder at lægge hus til vaccinesteder
I mandags meddelte Google, at techgiganten vil sætte sine egne faciliteter til rådighed til at fungere som Covid-19-vaccinationssteder efter behov.
Selskabets bygninger, parkeringspladser og åbne rum, vil være åbne for alle, der er berettiget til at modtage Covid-19-vaccinen. Det skriver CNBC.
Virksomheden fortæller at den samarbejder med en række sundhedsvirksomheder, -organisationer og offentlige myndigheder. Og så vil Googles søgemaskine begynde at vise statslige og regionale oplyninger i forbindelse med corona.
Google tilføjer desuden, at det vil donere i alt 150 millioner dollar til vaccineundervisningsindsats. Heraf skal de 100 million dollar gå til reklametilskud til CDC Foundation, WHO og andre nonprofitorganisationer.
De sidste 50 millioner dollar vil blive investeret i partnerskab med folkesundhedsagenturer for at nå underforsynede samfund med Covid-vaccinerelateret information.