Telegiganten AT&T kæmper for sin fremtid på det amerikanske telemarked og må i år sige farvel til 12.300 ansatte, da selskabet planlægger en retræte fra privattelefoni.
Samtidig nedskriver telegiganten aktiver for knap 70 milliarder kroner og forøger omkostningerne med knap syv milliarder kroner i forbindelse med personalereduktionen.
Fredag blev der skåret yderligere 7.400 stillinger i AT&T oven i de tidligere oplyste nedskæringer på 4.900 job.
Dropper private
Tidligere i år offentliggjorde selskabet, at det planlægger at trække sig ud af markedet for privattelefoni, da adgangen til nettet hos de de såkaldte "baby bells" eller RBOC (Regional Bell Operating Company), som blev udskilt af AT&T i 1984, sandsynligvis vil stige.
AT&T har uden held forsøgt at stoppe de kommende ændringer i reguleringen af det amerikanske telemarked, og har derfor bebudet sin exit fra forbrugermarkedet.
- Som svar på den seneste udvikling i reguleringen og et stærkt konkurrencepræget marked har vi taget nogle vanskelige beslutninger om at reducere vores medarbejderstab og skære vores omkostninger, udtaler AT&T's topchef, Dave Dorman.
Analytikere øjner salg
Nogle teleanalytikere spekulerer i, at AT&T trimmer sin forretning for at gøre sig mere attraktiv over for mulige bejlere. Selskabet besidder en stor del virksomhedskunder og nationalt dækkende aktiver.
RBOC-selskaberne har alle efterlyst vækst på virksomhedssiden.
AT&T's farvel til privattelefoni er dog en bittersød milepæl på en 130 år gammel historie. AT&T var moderen til de regionale Bell-selskaber, der blev dannet tidligt i firserne, og AT&T indsnævredes allerede dengang til hovedsageligt at vedrøre telefoni mellem regionerne.