”Huaweis forbrugerforretning har været under et enormt pres.”
Sådan indleder Huawei den meddelelse, hvor selskabet annoncerer salget af sit mobilbrand Honor.
Salget har været undervejs i flere år, men nu er det endeligt blevet bekræftet af begge handlens parter.
I den forbindelse forklarer Huawei, at salget skyldes de sanktioner, som den amerikanske regering har vedtaget, hvor Huawei er blevet vurderet som en risiko mod den nationale sikkerhed i USA.
”Dette salg vil hjælpe Honors salgskanal og leverandører med at komme gennem en svær tid,” lyder det fra Huawei.
Huawei forklarer, at selskabet blandt andet har haft problemer med at få adgang til ”tekniske elementer”, der er afgørende for selskabets forretning.
Opkøbt af egen værdikæde
Køberen af Honor er et konsortium ved navn Shenzhen Zhixin New Information Technology, og det består af mere end 30 forskellige virksomheder, som er en del af leverandører og forhandlere fra selskabets egen værdikæde.
”Det er et træk, der er foretaget af Honors egen industrikæde i et forsøg på at sikre dets egen overlevelse,” skriver Huawei.
Huawei er dog ikke selv en del af konsortiet.
Yngre kundesegment
Honor-brandet blev skabt af Huawei, der dengang ønskede at skabe et brand som via lavere priser vil kunne kapre et yngre kundesegment, som blandt andet OnePlus har haft stor succes med at appellere til.
Honor har omkring 7.000 ansatte og en årsomsætning i omegnen af 90 milliarder kroner, og ifølge Reuters stod Honor for 26 procent af de telefoner, som Huawei solgte i tredje kvartal af 2020.
Hverken Huawei eller konsortiet oplyser en salgspris. Men tidligere på ugen blev det rapporteret, at prissedlen for Honor lød på cirka 95 milliarder danske kroner.