Virksomhederne bag de populære apps Spotify, Tinder og Fortnite indgår nu en alliance, der har til formål at tvinge Apple, Google og andre app-platforme til at forbedrede forholdene for app-udviklerne.
Det skriver det amerikanske erhvervsmedie Wall Street Journal.
Alliancen har fået navnet The Coalition for App Fairness.
Udover Spotify Technology, Match Group og Epic Games er også Basecamp, der har danske David Heinemeier Hansson som partner, medstifter af alliancen sammen med Proton Technologies og News Media Europe.
Ifølge alliancen tager de fleste app-platforme i dag for høje kommissioner, når brugere køber nye apps.
I Apples App Store tage Apple eksempelvis 30 procent i kommission, mens udviklerne selv beholder 70 procent.
Tegner brugeren et abonnement, falder kommissionen dog til 15 procent efter de første 12 måneder.
Alliancen mener, at de høje kommissioner hæmmer konkurrencen på platformene og giver apps udviklet af ejeren af platformene en unfair konkurrence-fordel.
Især Spotify, der er i direkte konkurrence med Apples musikstreaming-tjeneste Apple Music, har klaget over sidstnævnte problemstilling.
“Gatekeeper-platforme, der driver disse App Stores, nyder en kontrol over platformene, som de ikke må misbruge, og de må sikre, at der er et tilsyn med platformen, som sikrer, at der fri konkurrence, og at forbrugerne har frit valg,” lyder det fra en talsperson fra alliancen.
Oprøret blev startet af dansker
Flere af de virksomheder, der har grundlagt alliancen, har gennem de seneste måneder være hårde i kritikken af især Apple.
Epic Games, der står bag den populære-spil Fortnite har i august sagsøgt Apple, mens Spotify har klaget EU-kommissionen over Apple, mens David Heinemeier Hansson fra Basecamp var den, der for alvor kickstartede det hele.
Da Basecamp i juni fik afvist mail-programmet Hey i App Store rettede han på sociale medier en hård kritik af Apple, som han beskyldte for at bruge mafia-metoder.
Det kan du læse mere om her: Apple siger pludselig nej til kendt dansk programmørs mail-platform: "Det er tydeligt, at Apple føler sig berettiget til at stramme skruen uden frygt for regulative konsekvenser"
Apple og Basecamp endte til sidst med at finde en løsning på problemet.