Coronakrisens konsekvenser for vores fysiske adfærd har betydet fulde huse i mange digitale butikker.
Især danske webshops har oplevet en markant fremgang.
Særligt har netbutikker, som sælger medicin og værnemidler, oplevet en regulær eksplosion i salget under corona.
Eksempelvis har netapotekerne Webapoteket.dk og Med24, der forhandler håndkøbsmedicin, haft så mange kunder, at de to sider nu er blandt de 20 største netbutikker i Danmark som henholdsvis den 19. og 20. mest populære.
Det viser en e-handelsanalyse for første halvår af 2020 fra Foreningen Dansk Internethandel (FDIH).
Det er især salget af værnemidler som mundbind og håndsprit, som giver kronede dage for de digitale butikker, hvor også Matas vokser markant. Det samme gælder dagligvarebutikkerne.
Hos Med24 har der til tider været dobbelt så travlt som samme periode i 2019.
"Vi har haft ekstremt travlt, og i flere perioder har salget været dobbelt så stort som samme periode sidste år," lyder det fra Nils K. Træholt, direktør i Med24.
Læs også: Dansk e-handel slår rekord under coronakrisen: Men en vare styrtdykker
Her er listen over de 20 største netbutikker lige nu
Listen over de største netbutikker toppes af giganten Zalando, som har haft den placering i længere tid.
Samtidig med at de danske netbutikkre generelt har klaret sig godt, er flere store internationale netbutikker gået tilbage under coronakrisen.
Og noget tyder faktisk på, at danskerne har foretrukket at handle ind mere nationalt.
Danmarks Statistik viser en stigning i indenlandsk e-handel i 2. kvartal, mens danske betalingskort brugt i udenlandske butikker er dykket i samme periode sammenlignet med sidste år.
Også Kinesiske Wish.com, eBay og Amazon er gået tilbage, hvor sidstnævnte ender på en placering som nummer ti.
Læs også: Jobopslag afslører: Amazon har planer om dansk ekspansion
Amazons placering som nummer 10 er dog en kortvarig fornøjelse, vurderer FDIH’s direktør, Niels Ralund.
"Jeg forventer, at det her er en af de sidste e-handelsanalyser, inden Amazon for alvor rykker ind i Danmark, og når de gør det, kan listen hurtigt komme til at se anderledes ud. Erfaringen er i hvert fald, at når Amazon rykker ind, så snupper de en rigtig god bid af kagen," udtaler han.
Væksten er ikke gået ud over kundeservice
Med endnu flere kunder i de digitale butikker kunne man tro, at det ville gå ud over kundeservicen.
Men det har ifølge FDIH ikke været tilfældet.
FDIH har således også kigget nærmere på netbutikkernes Net Promter Score (NPS), der er internationale standard, der kan måle på kundernes loyalitet og tilfredshed.
"Når man nærmest fra den ene dag til den anden oplever så stor en stigning i antallet af kunder og ordrer, så kan man jo frygte, at det går udover kvaliteten og kundeoplevelse. Det er bare ikke sket. Tværtimod scorer de her butikker en tårnhøj NPS. Det, synes jeg, er helt vildt godt klaret. Det gælder heldigvis også de andre butikker, som har haft ekstra travlt – man har formået at holde fast i en super service," udtaler Niels Ralund og fortsætter:
"Det er også derfor, jeg tror, at fremgangen vil vare ved efter corona. Kunderne har simpelthen haft en god oplevelse."
Læs også: FDIH på vej til at fusionere med Dansk Erhverv - vil skifte navn til 'Dansk Erhverv Digital Handel'